عملیات ثامن الائمه (ع) تاریخ اجرا 1360/7/5 شكست حصر آبادان

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
عملیات ثامن الائمه (ع) تاریخ اجرا 1360/7/5 شكست حصر آبادان
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی





عملیات ثامن الائمه(ع) نقطه عطفی در تاریخ جنگ بود . این عملیات از سویی نتیجه سال اول و اوج نبردهای نیمه گسترده محسوب می شد  واز سوی دیگر عامل تحول استراتژیک در جنگ بود و اولین گام از نبرد های گسترده آزادسازی به حساب می آمد . این عملیات ر اسپاه طرح ریزی کرد و با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه از چهار محور به اجرا در آمد که دارخوین و فیاضیه محور اصلی عملیات بودند . با اجرای کامل عملیات در این دو محور پل های قصبه و حفار می بایست بسته می شد و دشمن به محاصره در می آمد . در آغاز عملیات  نیروهای خودی در محور دارخوین پس از دور زدن دشمن از ناحیه نهر شادگان با موفقیت پیش رفتند ولی در محور فیاضیه که گلوگاه نیروهای دشمن بود و برای آنها اهمیتی حیاتی داشت با مقاومتی سر سختانه روبرو شدند . چند ساعت بعد نیروهای محور ایستگاه 7 و ایستگاه 12 که ماموریت خود را به خوبی اجرا کرده بودند به کمک محور فیاضیه رفتند و مقاومت دشمن را شکستند .  بدین ترتیب در کم تر از 24 ساعت بین دو محور اصلی عملیات الحاق حاصل شد و نیروهای خودی به عقبه دشمن رسیدند و آن دسته از قوای عراقی را که نتوانسته بودند عقب نشینی کنند اسیر کردند . در این عملیات کلیه اهداف پیش بینی شده تامین شد و لشکر 3 زرهی عراق آسیب فراوانی دید . روز پس از پایان عملیات 1360/7/7 هواپیمای حامل چند تن از فرماندهان نظامی که از خوزستان به سوی تهران پرواز می کرد به طور مشکوکی در جنوب تهران (کهریزک) سقوط کرد و 49 سرنشین آن از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش ولی الله فلاحی ، قائم مقام فرمانده سپاه یوسف کلاهدوز ، فرمانده نیروی هوایی ارتش جواد فکوری ، وزیر دفاع و نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع سید موسی نامجو و فرمانده سپاه اهواز محمدعلی جهان آرا به شهادت رسیدند .

نام عملیات :  ثامن الائمه  ( شکست حصر آبادان )

زمان اجرا :  1360/7/5

مدت اجرا :  2  روز

مكان اجرا :  شرق رود كارون شمال آبادان

رمز عملیات :  نصر من الله و فتح قریب


شـهـدای مـهـر مـاه شـهـر تـرکـالـکـی :


1 - شهید منصور بورد  /  شهادت  :  1359/7/19   غرب کشور

2 - شهید حسنعلی كایدان  /  شهادت  :  1359/7/22  خرمشهر نبرد تن به تن

3 - شهید رحمان عقیلی  /  شهادت  :  1359/7/23  منطقه خرمشهر  آبادان

4 - شهید علی محمدی  /  شهادت  :  1361/7/8   کوشک

5 - شهید عبدالرحیم نوری  /  شهادت :  1363/7/10   مریوان




=================================================

عملیات ثامن الائمه

شكست حصر آبادان

در نخستین ماه های سال 1360 شهید یوسف كلاهدوز قائم مقام وقت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، طرح شكست حصر آبادان را كه توسط شهید حسن باقری طراحی شده بود ، به شورای عالی دفاع ارائه داد . پس از تصویب طرح و هماهنگی با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای تحت امر سپاه پاسداران ، چگونگی انسجام و نحوه ادغام نیروها ، همچنین نام حمله ، روز و ساعت آن مشخص شد .

موقعیت جغرافیایی زمین و طرز گسترش و آرایش یگان های ارتش عراق درمنطقه به گونه ای بود كه با یك حمله غافلگیرانه و محاصره برق آسا ، می توانست ضربه كمر شكنی به دشمن وارد سازد . فراتر از همه انگیزه هایی كه برای عمل در شرق رود كارون و پاكسازی دشمن در آن منطقه به لحاظ سیاسی و نظامی وجود داشت ، نظر صریح فرمانده كل قوا ، یعنی امام خمینی مبنی بر این بود كه حصر آبادان باید شكسته شود .

این فرمان پس از گذشت یك سال از آغاز جنگ و محاصره شهر ساحلی آبادان همچنان به صورت یك مسئولیت بر دوش فرماندهان و بویژه ارتشیان لشكر 77 خراسان كه در آن منطقه مستقر بودند ، سنگینی می كرد . سر انجام در ساعت 1 بامداد پنجم مهرماه 1360 ، نخستین عملیات گسترده و مشترك ارتش و سپاه با نام ثامن الائمه و با رمز نصر من الله و فتح قریب به منظور تصرف پل های روی كارون و قطع حلقه ارتباطی نیروهای محاصره كننده آبادان آغاز شد .

 

samenol-aemme.jpg

 

پیروزی در این عملیات به معنای ورود به مرحله تازه ای از جنگ و گشودن گره كور جنگ محسوب می شد . نزدیك به 13 كیلومتر از كناره رود كارون و همین میزان از كارون تا جنوب جاده ماهشهر – آبادان در اشغال دشمن بود ، به گونه ای كه دو جاده اهواز – آبادان و ماهشهر – آبادان در منطقه اشغال شده قرار داشت و قسمت هایی از آن نیز در تصرف دشمن بود .

استحكامات مهمی كه عراق برای پدافند در این منطقه به وجود آورده بود ، به اندازه ای به آنها قوت قلب می بخشید كه تمام منطقه را با آرامش خاطر ، از دو پل قصبه و حفار و گاهی هم با یك پل دیگر تدارك و پشتیبانی می كردند .

با این وجود ، ساعت 14 روز پنجم مهرماه ؛ یعنی به فاصله 13 ساعت از آغاز عملیات اعلام شد كه دومین پل ارتباطی دشمن با غرب كارون نیز به تصرف نیروهای رزمنده ایران در آمده است و پیشروی از همین نقطه ادامه دارد .

عراق با استعداد سه تیپ از لشگر های زرهی 3 و 111 ، و چهار گردان پیاده و پنج گردان توپخانه در منطقه حضور داشت . از جمله خسارات و تلفات دشمن در این عملیات ، انهدام 90 دستگاه تانك و نفربر ، 100 دستگاه خودرو ، دو پل پی . ام . پی و كشته و زخمی شدن و اسارت بیش از 3800 تن از نیروهای عراقی بود .

همچنین مقدار قابل توجهی تجهیزات پیشرفته از آنها به غنیمت گرفته شد كه عبارت بودند از :

160 دستگاه تانك و نفربر

150 خودروی نظامی

30 دستگاه بولدوزر

5 قبضه توپ 152 میلیمتری دور برد

2 قبضه موشك انداز كاتیوشا

مقداری اسلحه سبك و سنگین و مهمات

تلفات و خسارات زیاد دشمن در طی دو روز عملیات ، به واسطه حمله سریع و شیوه تهاجم نیروهای ایرانی بود . فرماندهان ایرانی در این نبرد به سه هدف مهم دست یافتند كه نشان می داد با ابتكار می توان دست به یك عملیات موفق و گسترده زد . این سه هدف عبارتند از:

1- انهدام نیروهای دشمن

2- آزادسازی نیروهای خودی از حلقه محاصره دشمن

3- آماده شدن برای حمله تعیین كننده نهایی

پس از انجام موفق عملیات موفق ثامن الائمه و اعلام تبریك خبر شكست حصر آبادان به امام ، هواپیمای سی – 130 حامل شماری از فرماندهان جنگ هنگام بازگشت به تهران سقوط كرد . در این سانحه كه روز هفتم مهرماه اتفاق افتاد محمد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر ، جواد فكوری فرمانده نیروی هوایی ارتش ، یوسف كلاهدوز قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران ، ولی الله فلاحی رئیس ستاد مشترك ارتش و موسی نامجو وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع كه همگی در طراحی و اجرای عملیات شكست حصر آبادان شركت داشتند ، به همراه تنی چند از افسران و همراهان به شهادت رسیدند .

 

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات : ثامن الائمه (شکست حصر آبادان)

زمان اجرا : 5/7/1360

مدت اجرا : 2 روز

مكان اجرا : شرق رود كارون – شمال آبادان

رمز عملیات : نصر من الله و فتح قریب

تلفات دشمن : 3800 كشته ، اسیر و زخمی

ارگان های عمل كننده : سپاه و ارتش

وسعت منطقه آزاد شده : 130 کیلومتر مربع

اهداف عملیات : اجرای فرمان امام مبنی بر شكست حصر آبادان با تصرف 3 پل كارون و قطع حلقه ارتباطی نیروهای دشمن با یكدیگر به امید گشودن گره كور جنگ و آزاد سازی نیروهای خودی از حلقه محاصره عراقی ها و آزادسازی  جاده های آبادان – اهواز و آبادان – ماهشهر و منطقه اشغالی در شرق کارون

 

=============================================================

 

عمليات ثامن الائمه

شكست حصر آبادان

در نخستين ماه هاي سال 1360 شهيد يوسف كلاهدوز قائم مقام وقت فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، طرح شكست حصر آبادان را كه توسط شهيد حسن باقري طراحي شده بود ، به شوراي عالي دفاع ارائه داد . پس از تصويب طرح و هماهنگي با نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي و نيروهاي تحت امر سپاه پاسداران ، چگونگي انسجام و نحوه ادغام نيروها ، همچنين نام حمله ، روز و ساعت آن مشخص شد .

موقعيت جغرافيايي زمين و طرز گسترش و آرايش يگان هاي ارتش عراق درمنطقه به گونه اي بود كه با يك حمله غافلگيرانه و محاصره برق آسا ، مي توانست ضربه كمر شكني به دشمن وارد سازد . فراتر از همه انگيزه هايي كه براي عمل در شرق رود كارون و پاكسازي دشمن در آن منطقه به لحاظ سياسي و نظامي وجود داشت ، نظر صريح فرمانده كل قوا ، يعني امام خميني مبني بر اين بود كه حصر آبادان بايد شكسته شود .

اين فرمان پس از گذشت يك سال از آغاز جنگ و محاصره شهر ساحلي آبادان همچنان به صورت يك مسئوليت بر دوش فرماندهان و بويژه ارتشيان لشكر 77 خراسان كه در آن منطقه مستقر بودند ، سنگيني مي كرد . سر انجام در ساعت 1 بامداد پنجم مهرماه 1360 ، نخستين عمليات گسترده و مشترك ارتش و سپاه با نام ثامن الائمه و با رمز نصر من الله و فتح قريب به منظور تصرف پل هاي روي كارون و قطع حلقه ارتباطي نيروهاي محاصره كننده آبادان آغاز شد .

 



 

پيروزي در اين عمليات به معناي ورود به مرحله تازه اي از جنگ و گشودن گره كور جنگ محسوب مي شد . نزديك به 13 كيلومتر از كناره رود كارون و همين ميزان از كارون تا جنوب جاده ماهشهر – آبادان در اشغال دشمن بود ، به گونه اي كه دو جاده اهواز – آبادان و ماهشهر – آبادان در منطقه اشغال شده قرار داشت و قسمت هايي از آن نيز در تصرف دشمن بود .

استحكامات مهمي كه عراق براي پدافند در اين منطقه به وجود آورده بود ، به اندازه اي به آنها قوت قلب مي بخشيد كه تمام منطقه را با آرامش خاطر ، از دو پل قصبه و حفار و گاهي هم با يك پل ديگر تدارك و پشتيباني مي كردند .

با اين وجود ، ساعت 14 روز پنجم مهرماه ؛ يعني به فاصله 13 ساعت از آغاز عمليات اعلام شد كه دومين پل ارتباطي دشمن با غرب كارون نيز به تصرف نيروهاي رزمنده ايران در آمده است و پيشروي از همين نقطه ادامه دارد .

عراق با استعداد سه تيپ از لشگر هاي زرهي 3 و 111 ، و چهار گردان پياده و پنج گردان توپخانه در منطقه حضور داشت . از جمله خسارات و تلفات دشمن در اين عمليات ، انهدام 90 دستگاه تانك و نفربر ، 100 دستگاه خودرو ، دو پل پي . ام . پي و كشته و زخمي شدن و اسارت بيش از 3800 تن از نيروهاي عراقي بود .

همچنين مقدار قابل توجهي تجهيزات پيشرفته از آنها به غنيمت گرفته شد كه عبارت بودند از :

160 دستگاه تانك و نفربر

150 خودروي نظامي

30 دستگاه بولدوزر

5 قبضه توپ 152 ميليمتري دور برد

2 قبضه موشك انداز كاتيوشا

مقداري اسلحه سبك و سنگين و مهمات

تلفات و خسارات زياد دشمن در طي دو روز عمليات ، به واسطه حمله سريع و شيوه تهاجم نيروهاي ايراني بود . فرماندهان ايراني در اين نبرد به سه هدف مهم دست يافتند كه نشان مي داد با ابتكار مي توان دست به يك عمليات موفق و گسترده زد . اين سه هدف عبارتند از:

1- انهدام نيروهاي دشمن

2- آزادسازي نيروهاي خودي از حلقه محاصره دشمن

3- آماده شدن براي حمله تعيين كننده نهايي

پس از انجام موفق عمليات موفق ثامن الائمه و اعلام تبريك خبر شكست حصر آبادان به امام ، هواپيماي سي – 130 حامل شماري از فرماندهان جنگ هنگام بازگشت به تهران سقوط كرد . در اين سانحه كه روز هفتم مهرماه اتفاق افتاد محمد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر ، جواد فكوري فرمانده نيروي هوايي ارتش ، يوسف كلاهدوز قائم مقام فرماندهي سپاه پاسداران ، ولي الله فلاحي رئيس ستاد مشترك ارتش و موسي نامجو وزير دفاع و نماينده امام در شوراي عالي دفاع كه همگي در طراحي و اجراي عمليات شكست حصر آبادان شركت داشتند ، به همراه تني چند از افسران و همراهان به شهادت رسيدند .

 

خلاصه گزارش عملیات :

نام عمليات : ثامن الائمه

زمان اجرا : 5/7/1360

مدت اجرا : 2 روز

مكان اجرا : شرق رود كارون – آبادان

رمز عمليات : نصر من الله و فتح قريب

تلفات دشمن : 3800 كشته ، اسير و زخمي

ارگان هاي عمل كننده : سپاه و ارتش

اهداف عمليات : اجراي فرمان امام مبني بر شكست حصر آبادان با تصرف 3 پل كارون و قطع حلقه ارتباطي نيروهاي دشمن با يكديگر به اميد گشودن گره كور جنگ و آزاد سازي نيروهاي خودي از حلقه محاصره عراقي ها





 



برچسب ها : عملیات ثامن الائمه , آبادان , خرمشهر , ترکالکی , گتوند , شهید , شهادت , شهدا , حصر آبادان ,

درباره : عملیات ها ,
دوشنبه 1390/09/28 سـاعـت 0:11 قبل از ظهر | بـازدیـد : 1785 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 0 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

مطالب مربوط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 3

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 413 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 451 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 3,400 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 12,237 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 102,991 نفر

  • بازدید کلی : 1,322,439 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 3.15.231.69

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com