آرم سپاه پاسداران چگونه طراحی شد و نماد چیست ؟

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
آرم سپاه پاسداران چگونه طراحی شد و نماد چیست ؟
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی

 

 

 

سردار سرتیپ یوسف فروتن در این باره با ذکر مقدمه ای می گوید: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد ، مسائل کشور دچار تغییرات عمده ای گردید. چرا که حکومت شاهنشاهی واژگون شده بود و تمام معیارهای آن رژیم نیز باید از بین می رفت. در چنین اوضاعی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مصون ماندن از تهدیدات ، نیاز به تشکیلات توانمند نظامی داشت ، بنا به دستور حضرت امام (ره) هسته اولیه سپاه در کشور تشکیل شد.

با تشکیل جلسات برای تعیین اساسنامه سپاه در اسفند 57 و فروردین 58 ، یکی از مواردی که در باره آن نیز بحث شد ، آرم این تشکیلات بود .

مسئول وقف ستاد مرکزی و روابط عمومی و انتشارات سپاه می گوید : با صدور این فرمان ، شورای انقلاب به هفت نفر از برادران از جمله آقایان رفیق دوست ، بشارتی و کلاهدوز مأموریت داد تا سپاه را به صورت رسمی تشکیل دهند که با تشکیل آن ، بنده از سوی شورای فرماندهی مأمور طراحی آرم و مهر برای سپاه شدم. با ابلاغ این مأموریت ، یکی از برادران حزب اللهی را دعوت به همکاری کردم تا آرمی با شاخصه های نظامی ، عقیدتی و قرآنی برای این نهاد تازه تأسیس طراحی کند.

 پس از یک ماه و نیم، 3 آرم مجزا با مشخصاتی که مد نظر بود و با شاخصه‌های نظامی، عقیدتی و قرآنی برای این نهاد تازه تأسیس طراحی شد که از میان آنها، آرم فعلی مورد تایید قرار گرفت.

وی در تشریح مفهومی نشانه های به کار رفته در آرم می گوید: «لا» به کار رفته منبعث از «لا اله الا الله» است که بیانگر دیدگاه و تفکر عقیدتی ماست. یعنی تفکر غیراسلامی و غیرقرآنی را قبول نداریم. در رأس هم آیه قرآنی «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» (و هر آنچه می توانید از نیرو فراهم کنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید) قرار دارد.

«لا» :  منبعث از «لا اله الا الله» و بیانگر دیدگاه و تفکر عقیدتی سپاه است. به این معنا که تفکر غیراسلامی و غیرقرآنی از سوی این نهاد قابل قبول نیست.

آیه «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» :  به معنای «و هر آنچه می توانید از نیرو فراهم کنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید» در بالاترین محل این ارم قرار گرفته است .
با توجه به معنی و مفهوم آیه فوق، تقویت نیروها و تسلیحات نظامی در جهت پاسداری از دین خدا و آمادگی همه جانبه در برابر انواع تهدیدات ، استنباط می شود که در واقع این آیه، سرلوحه و شعار اصلی و هویت ساختاری تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

دایره بالای آرم :   کره زمین، نمادی از جهانی بودن و تأکیدی بر حضور بین‌المللی سپاه در عرصه‌های مختلف جهانی است و وجود این نماد گویای جهان شمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامی است.

شاخه زیتون :   شاخه زیتون یعنی سمبل و نشانه صلح و علت به کارگیری آن در این آرم این است که بدین وسیله نشان داده می‌شود که سپاه ، یک تشکیلات صلح طلب است اما اگر لازم باشد مبارزه را هم در دستور کار قرار خواهد داد زیرا قسط و عدل زمانی برپا می‌شود که قدرت نظامی، همراه با تفکر صحیح قرآنی باشد.

دست راست با مشتی گره کرده بهمراه اسلحه :   این مشت نماد قدرت است. در این نشان، مشت گره شده با اسلحه نماد بارز مقاومت مسلحانه مردمی و به بیان دیگر گویای مجاهدت در راه خدا، ایستادگی و مقاومت مردمی برای دفاع از آرمان های اسلامی و انقلابی و مبارزه علیه طاغوت های زمانه است .

سرهنگ بازنشسته محمدرضا قادری (مسئول وقت واحد هنرهای تجسمی تبلیغات سپاه) درباره این آیه می افزاید: با توجه به معنی و مفهوم آیه فوق ، تقویت نیروها و تسلیحات نظامی در جهت پاسداری از دین خدا و آمادگی همه جانبه در برابر انواع تهدیدات ، استنباط می شود که درواقع این آیه ، سرلوحه و شعار اصلی و هویت ساختاری تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وی دایره بالای آرم را نشانه کره زمین می داند و می گوید: کره زمین نمادی از جهانی بودن و تأکیدی بر حضور بین المللی ما در عرصه های مختلف جهانی است. وجود این نماد گویای جهان شمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامی است.

سردار فروتن شاخه به کار رفته در آرم را شاخه زیتون یعنی سمبل و نشانه صلح معرفی می کند و می گوید: علت به کارگیری آن در این آرم این است که بدین وسیله نشان دهیم صلح طلب هستیم. اما اگر لازم باشد مبارزه هم می کنیم. زیرا معتقدیم قسط و عدل زمانی برپا می شود که قدرت نظامی ، همراه با تفکر صحیح قرآنی باشد.

سرهنگ قادری با بیان اینکه دست راست نماد قدرت است ، به مشت گره شده با اسلحه اشاره می کند و می افزاید: در این نشان ، مشت گره شده با اسلحه نماد بارز مقاومت مسلحانه مردمی و به بیان دیگر گویای مجاهدت در راه خدا ، ایستادگی و مقاومت مردمی برای دفاع از آرمان های اسلامی و انقلابی و مبارزه علیه طاغوت های زمانه است. وی سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد که به جهت پاسداری و حفاظت از دین خدا و با در نظر گرفتن و مردمی بودن زیر بنای تشکیل این نهاد مقدس ، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده است.

مسئول وقت روابط عمومی و انتشارات سپاه نیز در این رابطه می گوید: در اساس نامه اصلی که در مجلس موجود است ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثبت شده است. اما چون معتقد بودیم سپاه محدود به ایران نمی شود ، کلمه «ایران»  را در آرم پیش بینی نکردیم. وی سال 1357 که در پایین آرم ذکر شده را سال تأسیس واحدهای سپاه (قبل از صدور فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل سپاه در 2 اردیبهشت 1358) اعلام می کند.

سردار فروتن اینگونه ادامه می دهد که پس از تصویب طرح در شورای فرماندهی ، برای تأیید خدمت نمایندگان حضرت امام (ره) و شورای انقلاب (شهید دکتر بهشتی) ارسال کردیم. زیرا معتقد بودیم و هستیم که نماینده ولایت ، موجودیت ما را مهر تثبیت می زند. بدین ترتیب در دومین جلسه رسمی که خدمت حضرت امام خمینی (ره) در قم رسیدیم ، امام خطاب به ما فرمودند:«کارهای شما در قالب قرآن باشد. به نحوی که نه از آن جلو بیفتید و نه عقب بمانید. هرچه در توان دارید برای حفظ و توسعه اسلام و قرآن به کار گیرید.» وقتی ایشان این صحبت ها را فرمودند ، متوجه شدیم امام (ره) این آرم را برای ما تفسیر کرده اند.




















سه شنبه 1393/02/02 سـاعـت 17:51 بعد از ظهر | بـازدیـد : 3883 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 0 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 5

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 140 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 307 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 447 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 6,615 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 97,369 نفر

  • بازدید کلی : 1,316,817 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 18.191.234.62

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com