یادمان علقمه ، مقتل شهدای عملیات کربلای 4

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
یادمان علقمه ، مقتل شهدای عملیات کربلای 4
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی

 

   

   

   

 

 

=================================================
کربلای 4 اوج مظلومیت رزمنده ها و شهدامون بود .روحشون شاد یادشون گرامی

یادبود شهدای عملیات کربلای 4 در منطقه جنوبی جزیره ام الرصاص و شمال جزیره مینو واقع شده است

در غرب جاده خرمشهر – آبادان و منتهی الیه کوی آریا ، و در کناره رود اروند منطقه ای وجود دارد که هنوز آثار بمباران¬های دژخیمان بعثی بر روی ساختمان های اطراف مشهود است. این منطقه یاد آور عملیات کربلای 4 و شهدای مظلوم این عملیات است که در زمستان 1365در این منطقه حماسه آفریدند . عملیات کربلای 4 در مورخ 3/10/1365 با رمز « یا رسول الله (ص) » آغاز شد. غواص ها ساعاتی قبل از شروع عملیات به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان ، نیروهای دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور ، با تیربار و خمپاره به طرف آن ها شلیک می کردند. یکی از مناطق حساس عملیات ، جزیره امل الرصاص و نوک بوارین بود، که به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت . لذا به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی ، از ادامه نبرد اجتناب شد. این نقطه یادآور حماسه رزمندگان تیپ 32 انصار الحسین (ع) همدان و 33 المهدی (ع) فارس در عملیات کربلای 4 بوده است. /
یادبود شهدای عملیات کربلای ۴ در منطقه علقمه در کنار اروندرود، هفته‌ی آینده افتتاح می‌شود.
 محمدرضا میراضی ـ‌ نماینده‌ی ستاد مرکزی راهیان نور در خرمشهر ـ با اعلام این خبر گفت: این منطقه خط مرزی است که عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ از آن آغاز شده است و پیش‌بینی ما این است که این منطقه به خاطر بکر بودنش می‌تواند یادمان بسیار مطلوبی برای بازدید کاروان‌های راهیان نور باشد.
وی که در جمع کاروان اعزامی اصحاب رسانه به مناطق عملیلتی جنوب در دوران دفاع مقدس سخن می‌گفت، ادامه داد: امیدواریم از اواخر هفته‌ی آینده با آغاز پذیرش زائر به این مناطق، ناگفته‌های عملیات کربلای ۴ که مصداق تکلیف مداری رزمندگان اسلام بود، پذیرای کاروان‌های راهیان نور باشد.
هم اکنون در این محل، خادمان کاروان‌های راهیان نور در حال انجام مراحل پایانی آماده‌سازی این یادبود هستند. /
علقمه ایران ...
منطقه عملیاتی کربلای ‌4 دارای ارزش و ویژگی‌های مهم سیاسی و نظامی است و می توان آن را مهم‌ترین منطقه عملیاتی در جبهه جنوب دانست. مركز این منطقه، نخلستان‌های اطراف اروندرود- حد فاصل جزیره بلجانیه تا بصره است كه عرض آن 4 تا 5 كیلومتر و طول آن حدود 15كیلومتر می‌باشد.
زمین منطقه عملیاتی نیز دارای نهرها و كانال‌های كشاورزی است كه برای پدافند موقعیت مناسبی دارد و جناحین منطقه نیز از شمال به آب گرفتگی شلمچه و كانال پرورش ماهی و از جنوب به خور زبیر و زمین‌های باتلاقی اطراف آن منتهی می‌شود و دشمن در آن قدرت پاتك ندارد. پس از ده ماه بسیج امكانات و مقدورات كشور و استفاده از تبلیغات گسترده و وسیع مبنی بر تعیین سرنوشت جنگ در شرایطی كه منابع صنعتی و اقتصادی و مراكز آب و برق كشور هدف بمباران شدید و گسترده دشمن قرار داشت،
اجرای عملیات كربلای٤ با چهار قرارگاه به نام‌های نجف، قدس، كربلا و نوح در دستور کار قرار گرفت و چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام‌الرصاص و جزیره‌ مینو به این دلیل كه به لحاظ مانور، آتش، عقبه و پشتیبانی به هم وابسته‌اند برای تصرف شهر بصره و تهدید جاده صفوان- بصره در این عملیات انتخاب شد و بر این اساس قرارگاه نجف از شمال پنج‌ضلعی شلمچه تا جزایر بوارین و ام‌الطویله با هدف پیش‌روی در محور شلمچه، قرارگاه قدس با عبور از منطقه ام‌الرصاص- بوارین با هدف پیش‌روی در محور پتروشیمی و ابوالخصیب، قرارگاه كربلا از مقابل جزیره ام‌الرصاص با هدف تأمین كل منطقه و پیش‌روی تا جاده دوم و سوم و قرارگاه نوح با هدف تأمین جناح چپ و پیش‌روی در مقابل جزیره مینو، اجرای عملیات را در شش مرحله بر عهده گرفتند.
عملیات می‌بایست در ساعت 22:30 مورخ 3/10/1365 آغاز شود. به همین خاطر غواص‌ها ساعاتی قبل از شروع عملیات به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حركت كردند. در این میان نیروهای دشمن كه كاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیك ‌كردند. در مجموع عملیات خارج از كنترل و هدایت فرماندهی قرارگرفته بود و قبل از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عكس‌العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز كردند.
با این حال رمز عملیات"یا محمد رسول الله(ص)" حدود ساعت 22:45 اعلام شد و نیروهای عمل كننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام‌الرصاص، ام‌البابی و بلجانیه نفوذ كنند و در برخی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه نمایند. در مقابل نیروهای دشمن با  پرتاب پی‌در‌پی منور و اجرای چند مورد بمباران كنار نهر‌عرایض(عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش مؤثر روی رودخانه اروند، عملاً سازمان غواص‌ها و نیز نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد. به طوری كه نیروهای یگان‌های مجاور بعضا پراكنده شده و اغلب نمی‌توانستند روی هدف عمل نمایند. یكی از مناطق حساس عملیات، نوك جزیره ام‌الرصاص بود كه به رغم تلاش بسیاری كه برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امكان ادامه درگیری از میان رفت.
دشمن با شلیك پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تلاقی اروند و کارون جلوگیری كرد چرا كه به خاطر حساسیتی كه دشمن نسبت به ام‌الرصاص داشت، در پدافند آن از 9 رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به طوری كه هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد در خط بعدی كه نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌كرد.
دشمن علاوه بر استفاده از اطلاعاتی كه توسط آمریكا به جبران حادثه ایران گیت(ماجرای مک فارلین) در اختیارش گذاشته شده بود، از هوشیاری كامل برخوردار بود. لذا با استفاده از تاكتیك‌های ضد غواص و شناور، مانع از انجام عملیات براساس پیش‌بینی‌های قبلی شد. در این حال با توجه به هوشیاری دشمن به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد و بلافاصله عملیات کربلای5  طرح‌ریزی و اجرا شد. /

====================

 طی مراسمی در منطقه «عملیات کربلای4 » پرچم متبرک به حرم حضرت ابولفضل العباس (ع) در ورودی «یادمان علقمه» برافراشته شد.
به گزارش ایسناف حجت‌الاسلام آبیار مسئول یادمان علقمه در این باره گفت: فرآیند آماده‌سازی یادمان علقمه و کار فضاسازی آن با کسب مجوز از ستاد مرکزی راهیان نور به عهده ی تیپ المهدی جهرم استان فارس قرار گرفت.
آبیار در ادامه از شروع بازدید کاروان‌های راهیان نور طی یک هفته اخیر خبر داد و افزود:یادمان علقمه از تمامی کشور هر روزه زائر دارد. ورودی علقمه یک ورودی خاص است و با یک فضاسازی منحصر به فردی تزئین شده است که زائر با ورود به آن اولین چیزی را که می‌بیند شعار ما ایستاده‌ایم که شعار سال راهیان نور کشور است.
پرچم متبرک حضرت ابوالفضل العباس به دست امام جمعه و مسئولان شهرستان جهرم در ورودی یادمان علقمه نصب و برافراشته شد .
آبیار در پایان از افتتاحیه نمایشگاه بیداری اسلامی در این یادمان نیز خبر داد.

====================

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس(باشگاه توانا)، منطقه عملیاتی «کربلای 4» از نقاط بکر در جنوب کشور و جزو آثار ملی ثبت شده است؛ این محل به لحاظ جایگاه خاصی که دارد، طی دو سال گذشته نقطه‌یابی شد.
با توجه به حضور چشمگیر زائران در این نقطه و لزوم بهره‌مندی از امکانات رفاهی و خدماتی، نشست هماهنگی شیوه احداث یادمان «کربلای 4» با حضور سرهنگ ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار حسینی فرمانده تیپ 33 المهدی (عج) استان فارس، معاونان ستاد مرکزی راهیان نور، رزمندگان و فعالان حوزه دفاع مقدس در محل یادمان علقمه در شهرستان خرمشهر برگزار شد.
یادمان علقمه شاهد رشادت‌های چهار هزار شهید از 12 لشکر طی عملیات «کربلای 4» در سال 1365 است؛ در این محل آثار بمباران و تجاوز نیروهای بعثی ساحل اروند رود و در موقعیت شهر مینو و خرمشهر هنوز دست نخورده مانده است، لذا از اهمیت بیشتری برای حفظ سند تجاوز دشمن برخوردار است.

====================

به گزارش پسین جهرم، مهدی سرور، با اشاره به اینکه عملیات کربلای ۴ با رمز محمد رسول الله در منطقه شلمچه تا سواحل اروند به صورت گسترده در تاریخ سوم دی ماه سال 65 انجام شد و با لو رفتن طرح عملیات پیش از آغاز آن توسط هواپیماهای آواکس، به عدم فتح منجر شد گفت: این عملیات با توجه نتایج آن مظلوم واقع شد و با وجود اینکه رشادت ها و حماسه های زیادی کمتر به آن پرداخته شده است.
سرور با بیان اینکه اوج شلوغی این زیارتگاه از 10 اسفند تا 6 فروردین است افزود: در زمانهای دیگر پیگیر بازسازی و کارهای عمرانی این زیارتگاه هستیم.
وی با بیان اینکه کرامات زیادی از شهدا در این زیارتگاه دیده ایم ادامه داد: شبی در این زیارتگاه نان به مقدار کافی نبود و عده ای طبق عادات زمان جنگ از سر سفره کنار رفتند تا بقیه خادمین این زیارتگاه به مقدار کافی غذا بخورند، فردای آن روز یک شهید (برادر یکی از خادمین زیارتگاه علقمه) به خواب  یکی از اقوام یکی از خادمین این زیارتگاه می آید و می گوید به آنها نان برسان، این راوی بعدها که پیگیر می شود متوجه اتفاقات افتاده در زیارتگاه علقمه می شود.
سرور در بخش دیگری از سخنانش به نگاه ویژه حضرت فاطمه به شهدا اینگونه می گوید: همسر یکی از مسئولین طراحی دکور این زیارتگاه، حامله بود و به همین دلیل  از آمدن همسرش به این زیارتگاه ممانعت می کرد و ما هم درگیر طراحی دکور بودیم و به این فرد به شدت نیازمند بودیم، که حضرت زهرا به خواب این بانو می آید و می گوید که بگذار همسرت برود به ازای هر یک دقیقه حضور شوهرت در این زیارتگاه یکسال پاداش نصیب تو و فرزندت می شود.
وی در خاتمه از نبود برق و آب دائم و پارکینگ مناسب در این زیارتگاه گلایه کرد و افزود: مشکلات اینجا توسط خود شهدا حل می شود و مشکلات و کمبودهای اینجا به امید خدا سال آینده کاهش می یابد.

====================

عجب حالی دارد سوز كربلای 4

یادمان عملیات کربلای 4

در خرمشهر بودیم. از کوچه هایی که هنوز آثار تیر و ترکش داشت، گذشتیم. روی تابلویی در انتهای کوچه نوشته بود: «به سمت یادمان عملیات کربلای۴».  به سمت پیکان تابلو حرکت کردیم. این اولین یادمانی بود که در دل شهر می دیدیم و از جاده‌های آسفالت و آبادانی یک شهر به سمت یک منطقه‌ی جنگی می‌رفتیم.  صبح بود؛ خنکی هوا با نسیم هایی که بر سر و صورتمان روانه می‌کرد، خواب را از سرمان پراند. نزدیک‌تر که شدیم فهمیدیم ما اولین نفراتی هستیم که به بازدید آمده‌ایم. همه جا سوت‌و‌کور بود؛ جز دو پسربچه‌ که با کنجکاوی این ور و آن ور سرک می‌کشیدند، کسی را ندیدیم.  در پی پیدا کردن کسی بودیم که یکی از خادمین از چادری برزنتی بیرون آمد. به محض دیدن ما بساط منقل زغالی و اسپند را آماده کرد.  روی زمین خاک بود و از آسفالت کوچه‌ خبری نبود. اولین چیزی که نظرمان را جلب کرد، ساختمان های ویران شده‌ی آجری و سیمانی بود که هنوز جراحت‌های جنگ روی در و دیوارش خودنمایی می کرد.
یادمان عملیات کربلای 4
 این ساختمان‌ها آنقدر معماری زیبا و محکمی داشتند که با این همه ویرانی هنوز دلربا و پابرجا مانده بودند. ساختمان‌هایی ویلایی با اتاق‌های بزرگ تو‌در‌تو، و درختی بلند و سبز در حیاط. ستون های این بناها همه گچ‌بری شده و در نهایت ظرافت در چهار طرف ایوان‌ها دیده می‌شدند. بعدها فهمیدیم که این منطقه محل زندگی ثروتمندان و مرفهان خرمشهر بوده است که با شروع جنگ، خانه‌هایشان را رها می‌کنند و به شهرهای دیگر پناه می‌برند.
یادمان عملیات کربلای 4
یک دروازه‌ی خاکی در ورودی یادمان بود که با پرچم‌هایی به نام ائمه زینت داده شده بود. بر روی زمین هم، تپه خاکی کوچک و ممتدی را می‌دیدی که سیم خاردار، فانوس، سربندهای سوخته، بقایای لباس و تجهیزات نظامی به طور نامرتب روی آن قرار داشتند.  به یک ایستگاه صلواتی رسیدیم و یک لیوان شربت آبلیمویی با تکه‌های لیمو، نوشیدیم و به اطراف نظری عمیق افکندیم. حال و هوای عجیبی در ما پدیدار شده بود. نوای مداحی که به گوش می‌رسید، با تلنگرهایی که بر ما می‌زد، حس شرم را در سراسر پیکرمان به وجود آورد. وقتی به خود آمدیم دیدیم منطقه از جمعیت مملو است و یک عالمه ماشین شخصی و سواری در بیرون یادمان به انتظار زائران نشسته‌اند. نگاهی به ساعت انداختیم که ۹ صبح را نشان می‌داد با این حساب نظر ما در مورد خلوتی یادمان غلط از آب درآمد.  وقتی در سنگر دست‌نخورده‌ای با خمپاره‌‌ی درونش، جای گرفتیم و از آنجا تصویر ویرانه‌ها را به نظاره نشستیم و ماکت‌های تصویر شهدا در گوشه و کنار آن‌ها را، تازه فهمیدم که جنگ یعنی چه؟! این سنگر همان سنگر فرمانده گردان فجر، «شهید جاویدی» بود.
یادمان عملیات کربلای 4
 به بالای خاکریزی در محاصره‌ی سیم خاردار رفتیم و شطی عظیم با نیزارهای خشک و سبز را دیدیم که محل تلاقی رود اروند و کارون بود. نگاهی به اطراف انداختیم و تصویر شهدای غواص را دیدیم. ۷۲ شهید غواص که شهید امیر طلایی قهرمان تکواندو و شهید نادر عباس‌نیا طلبه‌ی جوان هم میان آن‌ها بودند. جزایر مرزی عراق به راحتی از آن سمت شط قابل مشاهده بود و خاکی که ما روی آن ایستاده بودیم، خاکی آشنا با بویی آشنا بود. به خود می‌بالیدیم که یک وجب هم از این خاک به آن سمت شط فروخته نشده است!
یادمان عملیات کربلای 4
به سختی پیدایش کردیم، از بس خاکی افلاکی بود این مرد. با کلی سراغ از این و آن دیدیم در نهایت سادگی با یک لباس خاکی و کلاهی یشمی بر سر، در مقابل جایگاه ورودی یادمان، مشغول شکستن چوب و شاخه‌های درخت برای آتش است. نگاه نافذ و گویایی داشت. چشمانی که در هنگام صحبت با ما در مورد شهدا، سرخ می‌شد و حلقه‌ای از اشک در آن جمع می‌شد اما فرو نمی‌ریخت. سنی حدود ۵۰ و اندی به چهره‌اش می‌خورد. باوقار، مهربان چون یک پدر، نکته‌دان و بسیار متواضع؛ آنقدر که با اصرارهای متعدد نامش را برایمان نگفت و ما را به پرسیدن سؤالات بعد هدایت کرد.
یادمان عملیات کربلای 4
آنقدر گرم ما را مورد پذیرش قرار داد و آنقدر خوب و ساده صحبت می‌کرد که زمان را از یاد برده بودیم. هر چند مدت کوتاهی از صحبت‌هایش بهره بردیم، اما به نکته‌های جالبی اشاره کرد که یکی از آن‌ها این بود: «ما در برابر آیندگان مان سربلندیم که در برابر ارتش عراق با نیروهایی از ۲۱ کشور جهان، ایستادیم و در تاریخ این سرزمین ثبت کردیم که در ۵۰۰ سال گذشته با ۴۰ جنگ بزرگ در مقابل عثمانی‌ها و روس‌ها و ... که هر یک قسمتی از مملکت ما را به تاراج برد، ما به بهای خون نگذاشتیم یک وجب از این خاک به بیگانه‌ برسد.»  شاید این موضوع تکراری به نظر بیاید، اما شیوه‌ی بیانش ما را به فکر‌ فرو برد که تاریخ حافظه‌ای ماندگار دارد برای آینده! آن‌ها که بودند رفتند و به بهای خون برای‌مان خوبی‌ها را حفظ کردند، و ما چه کردیم برای ماندگار شدن در تاریخ؟!  این کربلای ۴ بود که زنده مانده بود و با همه‌ی کسانی که می‌آمدند برای دیدن! حرف می‌زد تا بشنوند! خاک کربلایش پاهایمان را می‌لرزاند؛ انگار در تلاطمی خونین بود.  خادم‌ها آنقدر جوان بودند که هنوز پشت لبشان سبز نشده بود و چقدر بزرگ به نظر می‌آمدند. با پاهایی برهنه و لباسی خاکی بر تن، و سری که به سمت زمین بود و چشمانی که در خاک، آسمان را می‌جست.  خیلی زود گذشت، حسابی زمین‌گیر این زمین شدیم؛ توان بازگشت نداشتیم. دلمان لک زده بود روی تلی از این خاک بنشینیم و حرف‌های ناگفته و زخمی‌اش را بشنویم. فقط لحظه‌ی آخر یک تکه از دل خاک برداشتیم که دلمان تنگ نشود برای این آبادی ویران!

=================================================


  








































































































































































































































































































































































































































شنبه 1393/08/10 سـاعـت 0:02 قبل از ظهر | بـازدیـد : 4326 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 3 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط عاشق الشهدا در تاریخ 1397/01/05 و 11:22 دقیقه ارسال شده است

علقمه از علقمه و شهداي كربلاي چهار نميشه نظر داد بهترين جاي دنيا من چندين ساله ميرم مناطق اما علقمه زيباترين جا بود رودخانه اي كه شده سنگ قبر برادرانم عجب حال و هوايي داشت عاشقش شدم و حضور شهدا رو در رودخانه كارون را حس كردم زماني كه بعثي هاي لعنتي آنها را زنده در رودخانه انداختند و رودخانه آنها را برد و برنگشتند

این نظر توسط خواهر شهید محمد مشعل در تاریخ 1395/04/14 و 15:57 دقیقه ارسال شده است

باسمه تعالی
سلام علیکم = موفق وموید باشید- اجرکم عندالله العزیز
عکس یک شهید عملیات کربلای ۴


http://www.upsara.com/images/m6y1_mashal.png
پاسخ : سلام

روحش شاد و یادش گرامی باد

صلوات

این نظر توسط فراهانی از همدان در تاریخ 1394/10/10 و 12:58 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوب بود کاش عکس کشتی سوخته که تمام رزمندگان انرا می شناسند و نشان شب عملیات کربلای 4 بود می گزاشتید


کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 1

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 177 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 307 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 484 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 6,652 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 97,406 نفر

  • بازدید کلی : 1,316,854 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 3.12.36.30

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com