31 شهریور آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس گرامی باد ...

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
31 شهریور آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس گرامی باد ...
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی

 


 

بشکند قلمی که ننویسد بر یاران خمینی چه گذشت ......

البته هر نوشتنی ارزش ندارد .....

باید نوشت از حقایق جنگ نه از آنچه که هوس به آن میل دارد

برای خدا نوشت از روی اخلاص . پاک پاک نوشت بدون هیچ اغراقی .....

این برای شهدا بهتراست ..... نه

برای نسل جوان به اصطلاح حقیقت جو خیلی بهتر است .....

پس می نویسم بدون هیچ غروری از مردان پر غرور قربتآالی ا....

ان شاا... قبول شود برای ذخیره آخرت .....

شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات

=================================================

 

 

بـسـم رب الـشـهـداء والـصـدیـقـیـن

انـا فـتـحـنـا لـک فـتـحـا مـبـیـنـا

در آغاز هفته دفاع مقدس  ، یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم

سلام بر شهیدان  که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم...
سلام بر شهیدان  که قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم...
سلام بر شهیدان  که به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم...
یادشان جاودان ٬‌راهشان پر رهرو .

( ایـثـار کـلـمـه یـی اسـت کـه حـد و مـرز نـدارد )


شهدا : دعا داشتند ، ادعا نداشتند ، نیایش داشتند ، نمایش نداشتند ، حیا داشتند ، ریا نداشتند ، رسم داشتند ، اسم نداشتند .

هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و رشادتها ، بزرگی ها و جوانمردیهای جوانمردان ، بزرگ مردان ، جانبازان ، فداکاران ، میهن دوستان و شهیدان جان بر کف را می ستاییم.


امیدواریم که همواره ستایشگر راستین و همیشگی شهیدان و جانبازان این مرز و بوم اهورایی شهید پرور باشیم.


از خدای یکتای جهانیان می خواهیم تا برای آبادانی ایران بزرگ، ما را در راستای پاسداشت رشادتها و جوانمردی های شهیدان و آن جوانان و بزرگوارانی که خون خود را برای پایداری ایران و ایرانی ریختند ، قرار دهد
.

 

     


۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این رمز و بوم، به مثابه یکی از حساس ترین و بارزترین برهه های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می درخشد. دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حق طلبانه، یک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پایداری ایران اسلامی كه برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، در سایه هدایت های رهبر انقلاب اسلامی،‌ حضرت امام خمینی (ره) شكل گرفت و باعث احیای یك مكتب سازنده و نهضت های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.
دفاع مقدس ما در زمینه های مختلف سیاسی، ‌نظامی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیل های مادی دنیاپرستان را نقش بر آب سازد. این حادثه عظیم، بی شک در یاد ملت ایران خواهد ماند و غرور و سرافرازی و حماسه آفرینی را در نسل های بعد بر جای خواهد گذاشت.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲۸۸۷ روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که ۷۹۳ روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوی ارتش متجاوز بعثی در طول جنگ شمار ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و ۷۲ هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام در آمدند. در این هشت سال ۳۷۱ فروند هواپیما و ۸۲ فروند بالگرد دشمن منهدم شد. ۱۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۴۸۰ قبضه توپ و سه هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران در آمد و و پنج هزار و ۷۵۸ دستگاه تانك و نفربر، ۵۳۲ قبضه توپ و پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه و خودرو نظامی دشمن منهدم گردید. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخایر ارزی عراق که در ابتدای جنگ، حدود سی میلیارد دلار بود، پس از شکست در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پایان جنگ، این کشور بیش از هفتاد میلیارد دلار بدهی داشته باشد.

شهدا رو به خاک نسپاریم  ، به یاد بسپاریم

شادی روح مردان بی ادعا ییکه عاشقانه رفتند صلوات

پاینده ایران  ، نابود باد اهریمنان دوران


==========================================================

آمـار  و  ارقـامـی  از  دفـاع مـقـدس :

 

در 31 شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است.

جنگ تحميلي عراق عليه ايران 2887 روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت كه 793 روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوي ارتش متجاوز بعثي. در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و 72 هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال 371 فروند هواپيما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد.

1700 دستگاه تانك و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و 758 دستگاه تانك و نفربر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد.

مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت‏المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.
این دفاع هشت ساله در واقع برایند نبردی قرآنی بود که کتاب الله به آن اشاره داشته و به آن تشویق می نمود:

و لَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لََهُدِّمَت صَوامِعُ و بِيَعٌ و صَلَواتٌ و مَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيراً :

اگر خدا بعضي از مردم را با بعض ديگر دفع نمي كرد ، صومعه‏ها و كليساها و كنيسه‏ها و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيار برده مي‏شود ، سخت ويران مي‏شد[1].
پيامبرصلي الله عليه وآله : إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ رجُلاً يُدخَلُ عَلَيهِ في بَيتِهِ و لايُقاتِلُ
خداوند دشمن مي‏دارد مردي را كه در خانه‏اش بر او حمله كنند و او نجنگد.[2]
[1] - سوره حج، آیه 40.
[2] - عيون أخبارالرّضاعليه السلام ، ج 2 ، ص 28 .

===================================================

 

 

 

 

وضعيت  ادوات  و  نيروي نظامي
يكسال مانده به پيروزي انقلاب اسلامي با شدت گرفتن اعتراض‌هاي مردم و تظاهرات ميليوني آنها، شاه فرصت خريد و وارد كردن سلاح‌هاي سنگين را نداشت و تنها سلاح‌هايي كه در اين مدت وارد كشور مي‌شد ابزار شكنجه و سلاح‌هاي سبكي بود كه بر عليه مردم به كار گرفته مي‌شد. ايران تا دو سال و هفت ماه پس از انقلاب نيز، امكان ارتقاء‌ نيروهاي مسلح و تسليحات خود را نداشت و درگير جنگ‌هاي داخلي بود ولي عراق با كمك 36 كشور با سرعت و بدون هيچ محدوديتي ارتشي قدرتمند آماده كرده بود.
گذشته از برتري عراق در تعداد سلاح‌هاي موجود، آنها از نظر كيفيت سلاح‌ها نيز از ايران برتر بودند؛ به عنوان مثال علاوه بر آمريكا، فرانسه هواپيماهاي فوق مدرن سوبراتاندارد خود را به عراقي‌ها اجاره داده بود؛ يا روسيه انواع هواپيماهاي ساخت روز خود مثل ميگ و سوخو را بدون كمترين محدوديت در اختيار عراق قرار مي‌داد. اما ايران چون در محاصره نظامي دنيا بود، امكان خريد هواپيماهاي جديد و مدرن را نداشت.
در مورد نيروي انساني هم با توجه به اينكه جمعيت كشور عراق كمتر از نصف جمعيت ايران بود در طول جنگ اين كشور همواره از نيروي انساني بيشتري برخوردار بود. اين برتري عراق دو دليل داشت: يكي اينكه صرف نظر از سربازان عراقي، سربازان كشورهاي ديگر عربي هم در كنار ارتش عراق عليه ايران مي‌جنگيدند. از طرف ديگر حضور در جبهه‌‌هاي جنگ در ايران داوطلبانه بود، يعني اجباري در اينكه حتماً همه جوانان در جبهه‌ها حاضر شوند، نبود؛ غير از سال آخر جنگ كه اعزام به دوره سربازي و حضور 20% از كاركنان واجد شرايط جسماني ادارات دولتي در جنگ اجباري شد.


آمار  ادوات  و  نيروي نظامي

آمار تسليحاتي و نيروي نظامي دو كشور در آخر جنگ بيانگر بخشي از اين نابرابري تسليحاتي و نيروي نظامي دو كشور است.

هواپيماي جنگي:موجودي ايران: 200 فروند؛ موجودي عراق: 610 فروند + 90 فروند هواپيماي آمريكايي و اروپايي كه در ناوهاي اين كشورها در خليج فارس بودند.
هلي كوپتر (بالگرد): موجودي ايران: 300 فروند؛ موجودي عراق: 325 فروند+تعدادي بالگرد كه درناوهاي كشورهاي غربي درخليج فارس بود.
تانك و خودروي زرهي: موجودي ايران: 1050 دستگاه؛ موجودي عراق: 6230 دستگاه.
توپخانه دور برد: موجودي ايران: 600 دستگاه؛ موجودي عراق: 3900 دستگاه.
نيروي نظامي: موجودي ايران: 655000 نفر؛ موجودي عراق: 800000 نفر.


خسارت  عراق
1. هواپيما: 238 فروند
2. هلي‌كوپتر (بالگرد) 91 فروند
3. زرهي 7360 دستگاه
4. توپخانه 965 قبضه
5. نيروي انساني 410000 نفر.1

===================================================


شهدا
تعداد كل شهداي رزمندگان اسلام در جنگ تحميلي عراق بر ايران، طي آخرين آمار 188015 (صد و هشتاد و هشت هزار و پانزده) نفر اعلام شده است.2
در جنگ تحميلي ۱۷۲۰۵۶ نفر در جبهه‌ها و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهر‌ها به شهادت رسيدند.
در بين شهداي دفاع مقدس: شهداي معلم سه هزار و هفتصد و بيست و هشت نفر؛ شهداي دانش آموز سي و شش هزار و صد و شصت و هفت نفر؛ شهداي روحاني دو هزارو هفتصد و پنجاه و هفت نفر؛ شهداي ارتش چهل و هشت هزار نفر؛ شهداي بسيجي هشتاد و پنج هزار و دويست و بيست و دو نفر بوده‌اند.
شهداي اقليت هاي ديني: هشتاد و هشت نفر مسيحي؛ شانزده نفر كليمي؛ و نه نفر زرتشتي بودند.
ميانگين سن شهدا، ۲۲ سال بوده است.
۴۴% از شهدا داراي ميانگين سني بين ۱۶ تا ۲۰ سال بوده‌اند.
۷۱% از شهدا مجرد بوده‌اند.
تقريبا بيست هزار تن از شهدا از اسماء الله ، چهل و پنج هزار تن محمد ، سي هزار تن علي ، بيست هزار تن رضا ، سيزده هزار تن حسين ، پنج هزار و چهارصد تن اكبر ، و سه هزار و پانصد تن اصغر برخوردار بوده‌اند.
در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۲۸۰۸ نفر امدادگر و ۲۲۷۶ نفر پزشك زن به جبهه‌ها اعزام شدند. در فهرست شهداي جنگ تحميلي، نام چهار هزار و سيصد و شصت و سه نفر شهيده زن به چشم مي‌خورد كه بيشتر آنها در بمباران و موشك باران شهرها به شهادت رسيدند.


جانبازان
در طول هشت سال دفاع مقدس، سيصد و بيست هزار نفر از رزمندگان اسلام جانباز شدند.
در حال حاضر صد هزار جانباز شيميايي در كشور وجود دارد. حدود هشت هزار جانباز نيز در شرايط بحراني مي‌باشند.
در حال حاضر در كشور بيش از پنج هزار زن جانباز وجود دارد كه از اين ميان سه هزار نفر بالاي ۲۵‌% جانبازي دارند.


آزادگان
در طول هشت سال دفاع مقدس حدود چهل و پنج هزار نفر از رزمندگان اسلام به اسارت نيروهاي عراقي در آمدند كه مردم به آنها لقب آزادگان دادند.


مفقودالاثر
در طول هشت سال دفاع مقدس حدود بيست و پنج هزار نفر مفقودالاثر شدند كه تا‌كنون پيكر مطهر نزديك به بيست هزار تن از آنها در عمليات‌هاي متعدد تفحص پيدا شده است.


===================================================

عمليات
رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس، بيش از 200 عمليات بزرگ و كوچك انجام دادند؛ يعني هر دو هفته يك عمليات. بخشي از اين عمليات براي بيرون راندن متجاوزان از خاك ايران بود و تا بهار سال 1361 به طول انجاميد و در خرداد ماه سال 1361 با بازپس‌گيري خرمشهر قسمت عمده مناطق اشغال شده ايران آزاد شد و فقط چند منطقه در مرزهاي غربي در اختيار ارتش عراق ماند.


پس از اين ، نيروهاي ايران وارد خاك عراق شدند و به دلايل زير به تعقيب متجاوزين پرداختند:
1. عراقي‌ها از اين مناطق با موشك و سلاح‌هاي دوربرد شهرهاي مرزي ايران را مورد هدف قرار مي دادند و روزانه تعداد زيادي از هموطنان ما را به شهادت مي‌رساندند.

2. هنوز چند شهر ايران در قسمت غربي مثل نفت شهر، مهران و... در اشغال عراق بود.

3. تجربه نشان مي‌داد صدام وقتي ضعيف است و توان حمله و اشغال شهرهاي ايران را ندارد صلح دوست مي‌شود و ادعاي صلح و آشتي مي‌‌‌كند اما وقتي قدرتمند مي‌شود تنها فكري كه دارد حمله، ويراني و كشتار است. به همين جهت براي باز داشتن صدام از حمله دوباره و اشغال شهرهاي ايران، رزمندگان اسلام بخش‌هايي از خاك عراق را از سلطه صدام آزاد كردند كه مردم آن شهرها با نقل و شيريني از آنها استقبال نمودند.

4. دليل ديگر، ميلياردها تومان خساراتي بود كه عراق به مردم و اقتصاد كشورمان وارد كرده بود و بايد حاكمان عراق اين خسارات را پرداخت مي‌كردند.

5. مهمتر از همه اگر رزمندگان ايران از مرزهاي بين المللي گذر نمي‌كردند و در آنجا از كشور دفاع مي‌كردند، علاوه بر مشكلات ذكر شده، زورمندان جهان كه سازمان ملل متحد درسلطه آنهاست، هيچگاه اجازه نمي‌دادند قطعنامه‌اي تصويب شود كه متجاوز بودن عراق را اعلام و با اين كار زمينه ادعاي خسارت از سوي ايران فراهم شود.

پس رزمندگان ما با ورود به خاك عراق هم فرصت سازماندهي و حمله را از عراقي‌ها ‌گرفتند، هم شرايط را براي رسيدن كشورمان به حقوق خود مساعد كردند.

===================================================


جنايات  جنگي  عراق

1 . حمله شيميايي؛
عراق در طول جنگ ۳۵۰۰‬ بار به ايران حمله شيميايي كرد كه ‪ ۳۰‬مورد از آنها در مناطق مسكوني بوده‌است. نخستين نقطه جغرافيايي ايران كه قرباني سلاح‌هاي شيميايي عراق شد منطقه‌اي بين هلاله و ني‌خزر در ‪ ۵۰‬كيلومتري غرب ايلام بوده‌است. با بيش از صدهزار قرباني ناشي از جنگ شيميايي عراق بر ضد ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي، ايران يكي از بزرگ‌ترين قربانيان سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌باشد. بر اساس گزارش‌هاي بنياد شهيد ايران، تخمين رسمي شهروندان غيرنظامي كه به سلاح‌هاي شيميايي آلوده شده‌اند و كودكاني كه بر اثر آن آلوده شده‌اند را در بر ندارد. بسياري از آنان به بيماريهاي خوني، ريه و پوستي مبتلا شده‌اند.
بمباران شيميايي شهر سردشت توسط عراق در ۷ تير ۱۳۶۶ فجيع‌ترين تهاجم از اين نوع بود كه سبب كشته و مجروح شدن عدهٔ بسياري از مردم غيرنظامي شد. جمهوري اسلامي ايران شهر سردشت را نخستين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان بعد از بمباران هسته‌اي هيروشيما ناميد. وحشيانه‌ترين مورد استفاده در اسفند ۱۳۶۶، در حلبچه بوده‌است كه وسيع‌ترين مورد استفاده از جنگ افزارهاي شيميايي از زمان جنگ جهاني اول تاكنون به شمار مي‌رود؛ كه حداقل ۵۰۰۰ تن از مردم كُرد و مسلمان اين شهر را كشته و ۷۰۰۰ تَن ديگر را مجروح كرد.
طارق عزيز معاون نخست وزير و وزير امور خارجه عراق درسال۱۹۸۶ درجريان سفر رسمي سه روزه خود به برزيل اعتراف كرده بود كه عراق درجنگ عليه ايران بارها و در موارد مختلف از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كرده‌است.

2. حمله به مناطق مسكوني و كشتار غير نظاميان؛
حمله عراق به مناطق مسكوني و غير نظامي از روز سوم جنگ شروع شد. مردم اهواز در ۲ مهر ۱۳۵۹ شاهد بمباران خانه‌هايشان توسط ميگ‌هاي عراقي بودند. اهالي دزفول نيز كه در طول جنگ بارها شاهد بمباران و موشك باران شهرشان بودند، اولين بار در تاريخ ۱۶ مهر ۱۳۵۹ مورد هجوم ۴ فروند ميگ عراقي واقع شدند. در اين حمله ۷۰ نفر ساكنان شهر شهيد و ۳۰۰ نفر زخمي و خسارات فراواني به تاسيسات شهري وارد شد.
در كنار بمباران هوايي، حملات موشكي نيز آغاز شد. موشك‌هاي زمين به زمين (scudb)و (frag) تلفات جاني سنگيني برجاي گذاشت. نيروهاي نظامي ايران تا تاريخ ۱۳۶۳/۳/۱۰ از بمباران مناطق مسكوني عراق خودداري كردند؛ ولي متعاقب صدور اعلاميه ارتش عراق در تاريخ مذكور مبني بر تهديد رسمي ساكنان شهرهاي مركزي ايران به بمباران، ارتش ايران نيز در سطح محدود شروع به اقدام متقابل كرد. بلافاصله بعد از اقدام ارتش ايران، سازمان ملل متحد طي پيامي از طرفين خواست تا از حمله به مناطق مسكوني جبهه مقابل خودداري كنند! به‌اين ترتيب توافق ۱۲ ژوئن ۱۹۸۴(22/3/1363) بين دول درگير جنگ شكل گرفت. به دنبال اين توافق بنابر تقاضاي دبيركل از شوراي امنيت، هياتهاي ناظر آن سازمان جهت نظارت بر اجراي مفاد اين توافق در تهران و بغداد مستقر شدند. رژيم عراق چند روز بعد در اعلاميه‌اي بيان كرد: عراق در صورتي از حمله به شهرها و مناطق مسكوني خودداري خواهد كرد كه مناطق مزبور مركز تجمع نيروهاي نظامي نباشد ! به‌اين ترتيب عراق با نقض آتش‌بس به بهانه‌هاي واهي، مجدداً شروع به نقض توافقنامه ۱۲ ژوئن كرد.

3. حمله به هواپيماهاي مسافربري؛
در طول جنگ، عراق چندين مرتبه به هواپيماهاي مسافربري ايران و كشورهاي داراي روابط ديپلماتيك با اين كشور حمله كرد، از جمله:
۴ مي ۱۹۸۲، حمله جت نيروي هوايي عراق به هواپيماي بن‌يحيي، وزير وقت امور خارجه الجزاير، بعد از ورود هواپيمايش به داخل مرزهاي ايران. اين حمله به انهدام هواپيماي حامل وزير امور خارجه الجزاير و كشته شدن او و هيئت همراه انجاميد.
۲۰ فوريه ۱۹۸۶، انهدام يك فروند هواپيماي مسافربري تهران به اهواز در حال پرواز. در اين حمله همه مسافران كشته شدند.
۱۵ اكتبر ۱۹۸۶، در حمله هوايي به فرودگاه شيراز، يك هواپيماي مسافربري در روي باند هدف بمباران قرار گرفت. در اين حمله ۳۰ مسافر هواپيما جان خود را از دست دادند.
۳ ژوئيه ۱۹۸۸، ناو يواس‌اس وينسنس آمريكا هواپيماي ايرباس آ۳۰۰ مسافربري ايران را مورد اصابت دو فروند موشك قرار داد و منهدم كرد. در اين حادثه ۲۹۰ نفر مسافر جان خود را از دست دادند.3


دلايل  پيروزي  ايران
ما مدعي هستيم كه به دلايل مختلف، متقن و محكمه‌پسند، در سطح راهبردي و راهبري پيروز مطلق جنگ بوده‌ايم:

اول اينكه اجازه نداديم كه دشمن به اهدافش دست يابد. آيا نام اين را نمي‌توان پيروزي گذاشت؟

دوم اين‌كه در سازمان ملل متحد عراق به عنوان متجاوز و آغاز‌گر جنگ شناخته شد. اهميت اين موضوع يعني متجاوز بودن عراق چنان مهم است كه يكي از شروط اساسي ايران جهت رسيدن به صلحي پايدار در منطقه از همان اوائل جنگ بوده است. در ملاقاتي كه حبيب شطي با امام(ره) داشت و از ايشان مي‌خواهند كه جنگ را تمام كند، امام مي‌فرمايند شما از اين در كه بيرون رفتيد اعلام كنيد كه عراق متجاوز است، ما جنگ را تمام مي‌كنيم؛ اما آنها حاضر نبودند كه عراق را به عنوان متجاوز معرفي كنند.

سومين دليل پيروزي ايران، نامه‌هايي است كه صدام حسين براي آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور وقت نوشت و در آن قيد كرد اكنون همان چيزي كه شما خواستيد محقق شده و در حقيقت اين سه دليل كافي است كه ما در سطح راهبردي و راهبري جنگ پيروز مطلق در دفاع مقدس باشيم.

چهارمين دليل در سطح عمليات نيز با توجه به منطق جنگ كه ارائه شد بايد اذعان كرد كه درصد قابل قبولي از پيروزي را نصيب خود كرده‌ايم و اگر بخواهيم گروه بندي كنيم 70% عمليات‌هاي ما با پيروزي توأم بوده و به اهداف خود رسيده است و 20% عمليات‌هاي ما پيروزي نسبي كسب كرده كه كمتر از حد انتظار بوده است و 10% عمليات‌هاي ما همانند والفجر مقدماتي و كربلاي 4 و همچنين قادر، با شكست مواجه شده است.

پنجم: در سطح تاكتيك نيز موفقيت‌هاي فراوان داشته و همچنين اشتباهاتي نيز داشته‌ايم كه با وضعيت هر مقطع از دفاع مقدس و شرايط حاكم بر ايران و عراق توأماً همراه بوده است. اگر چه در مسائل تاكتيكي اشتباهاتي داشته‌ايم، اما ما در شرايط انقلاب بوده‌ايم و آمادگي لازم جنگي نداشته‌ايم. ما جوان و كم‌تجربه بوديم و دانشگاه و دانشكده جنگ نديده بوديم. و حتي موجوديت ارتش نيز، يعني حزب‌اللهي‌هاي ارتش همانند شهيد والا مقام صياد شيرازي و اميران حسني سعدي، لطفي، سليمانجاه، قويدل، مفيد. در دوران شاهنشاهي كمترين نقشي در ارتش نداشتند؛ سپاه نيز به همين وضعيت و شايد هم نامناسب‌تر دچار بود. شهيد باقري، بقايي، دقايقي، همت و همچنين رضايي، صفوي، جعفري، علايي، غلامپور، با چه تجربه‌اي وارد دفاع مقدس شده‌اند؟!
با اين همه مسائل در يك منظومة كل‌نگر، توانستيم حزب بعث را كاملاً مرعوب نماييم و الان با افزايش قدرت بازدارندگي چتر امنيتي را درست كنيم كه احدي امروز نمي‌تواند خيال حمله به كشور ما را در سر بپروراند. آيا مي‌توان تصور كرد كه استكبار جهاني از تجهيزات ما مي‌ترسد؟! يا ارتش و سپاه از نظر تجهيزات و نيروي انساني بيشتر از عراق توان داشت و دارد؟! اين طور نيست؛ آمار و ارقام مي‌گويند كه ارتش عراق در تمام مراحل و مقاطع جنگ، برتري بالايي از نظر تجهيزات و امكانات و نيروي انساني برخوردار بوده است؛ و حمايت‌هاي سياسي و اقتصادي و نظامي از ارتش حزب بعث عراق، هيچ‌گونه محدوديتي نداشت.
سالي كه آمريكا به عراق حمله كرد. ارتش بعث عراق در سال آخر تجاوز و در تجاوز مجدد به ايران، نزديك به 3 ، 4 برابر جمهوري اسلامي تجهيزات داشت. الان هم استكبار جهاني از توانايي‌ها و تجهيزات ما با خبر است، ولي علت اين كه به ما تعرض نمي‌كند تنها به اين دليل است كه در مورد ما نمي‌تواند پيش بيني كند كه عاقبت جنگ چه خواهد شد؛ و اين درسي بوده است كه آنها از دفاع مقدس گرفته‌اند.4

 
1. منبع: كتاب زنگ تاريخ تأليف علي اكبر رئيسي.
2. آمار شهدا، جانبازان، آزادگان و مفقودالاثرها در اين نوشته، به استناد كتابك مقاومت مي‌باشد كه به كوشش محمد حسين قاسمي و همكاري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان قم نوشته شده است.
3. منبع: ويكي پديا.
4. پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس.

 http://www.askdin.com/thread7798.html

===================================================

 

مظلومترین فراموش شده‌های 8 سال دفاع مقدس

اکثر ما اگر هم دغدغه اي درباره شناخت حماسه سازان دفاع مقدس داشته باشيم؛ بيشتر نام سرداران را شنيده ايم اما چه بسيار جان برکفاني بودند که پس از دوران دفاع مقدس آن طور که شايسته آنهاست نامي از آنان برده نشده است.

نمي دانم تا به حال غواصي کرده اي يا نه! دنياي زير آب بسيار دل انگيز است، زير آب که مي روي انگار به دنياي جديدي وارد شده اي، حس شادي و تولد داري، حس پرواز! پرواز در آسمان زير آب! غواصي لذت بخش است اما نه غواصي در جنگ و در اروند.

در جنگ وقتي زير آبي و در آرامش، ناگهان مشاهده مي کني که خطوطي از حباب با سرعت از جلوي ديدگانت عبور مي کنند، فکر مي کني چه حباب هاي زيبايي اما اين تصور فقط تا قبل از اين است که گلوله هايي که وارد آب شده اند حنجره همرزمت را نشکافته اند...


مظلومترین فراموش شده‌های 8 سال دفاع مقدس

غواصي يعني وقتي تير خوردي بايد ساکت باشي چون با کوچکترين صدا، ستون لو مي رود! نه راه پس دارد نه راه پيش! نه زميني زير پايش وجود دارد که بتواند روي آن مداوا شود؛ نه امدادگري به سراغ او خواهد آمد! خلاصه اين که غواص است و خدا و لحظاتي تا پيوستن به دريا!

 

اندر شط خون پلاک هم از تو نماند / پيراهن چاک چاک هم از تو نماند

گمنام ترين گمشده، غواص شهيد / رفتي تو به آب و، خاک هم از تو نماند


گردان هاي غواصي

در مقاطع حساسي از جنگ، گردان هاي ويژه اي از بهترين نفرات براي ماموريت هاي خاص تشکيل مي شد. گردان ياسين به عنوان نيروي خط شکن براي عمليات هاي کربلاي 4 و 5 با استفاده از بهترين نيروهاي تخريب ايجاد شد.

گرداني که بايد در عمليات کربلاي 4 کيلومترها در تيررس دشمن و در آب حرکت مي کرد تا در محل مشخصي وارد عمل شود و مواضع دشمن را در هم بکوبد. بنا به اهميت اين عمليات شايسته بود تا بهترين کادر به همراه بهترين جمع از بين نيروهاي داوطلب در مدت زمان بسيار کوتاه، پيچيده ترين آموزش ها را ببينند.

طرح موضوع به ظاهر ساده است اما تعدادي بسيجي نوجوان و اهل دل که نه لباس ضد گلوله دارند و نه زره پوش، بايد به آب بزنند در دل شب کيلومترها حرکت کنند و پس از خروج از آب، دشمن تا بن دندان مسلح شده را که از پيشرفته ترين ادوات و سنگرها بهره مي جست در خط خودش زمين گير کنند.

البته اين موضوع را نبايد فراموش کرد که جريان شديد آب و امواج خروشان و بي‌رحم، تعدادي از اين رزمندگان را قبل از هر اقدامي در لابه لاي سيم هاي خاردار بُرنده و مفتول هاي آهني اسير مي کند! اگر اروند را ديده باشيد تجسم ماجرا برايتان راحت تر است.

http://www.askdin.com/thread31521.html

 

 

===================================================

 

نام دفاع مقدس در ذهن شما تداعي کننده چيست؟


دفاع مقدس، واژه اي است که به جنگ تحميلي حزب بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران اطلاق مي شود. شروعي که براي خاتمه آن هشت سال مردان غيور و زنان شيردل ايران زمين با ايمان، ولايتمداري، بصيرت و شهادت طلبي، همزمان با دنيايي از کفر و استکبار جنگيدند و هزاران شهيد و جانباز تقديم انقلاب کردند؛ اما وجبي از خاک ميهن را حتي براي لحظه اي زير چکمه هاي دشمن غاصب تحمل نکردند.

دفاع مقدس ملت ايران برگرفته از مکتبي عاشورايي بود که با رهبري امام خميني (ره) براي حفظ اسلام و انقلاب اسلامي و عزت وطن شکل گرفت و بنابر فرمايش امام خميني (ره) «جنگ تا رفع فتنه» ادامه دارد.

 

هــو القریبــــــــ ...
دفاع مقدس : تداعی شیر مرد و شیر زنی که برای حفظ موجودیت خود و زیر بار نرفتن ظلم و ستم بیگانگان ، شجاعانه به پیکار با ظلم رفت و عاشقانه به سوی خدای خویش پر کشید..تداعی"شهید گمنام سلام . . ."
تداعی شرمندگی ما از این که هنوز نتونستیم اونقدر که باید و شاید وظیفه مونو در قبال این مدافعان مقدسبجا بیاریم و به وصیت هاشون عمل کنیم
تداعی سعی و تلاش بیشتر و بیشتر در همه زمینه های علمی و فرهنگی و ... برای پیشرفت ایران اسلامی

 

یاد شهیدان زنده که از یاد رفته اند
یاد جانبازا که تا جنگ بود، جبهه بودن و از زندگی راحت محروم
و الانم بخاطر جانباز بودنشون از خیلی از نعمات محرومن و کسی ازشون یاد نمیکنه
یاد معرفت گم شده یاد رسوم از یاد رفته

اول دبستان که میخوندم مردم ایران در عید نوروز به دیدن خانواده های شهدا می روند خیلی این رسم به دلم نشست! اما حقیقتش این رسم برای سال های جوونی پدرهامون بود!! نه الان که جوونا با اسم و رسم شهدام شوخی می کنن!!

یاد غیرتی که اونا به خاک کشورمون داشتن و پاش خونشونو دادن و غیرتی که به حریم خونه هامون نداریم!!

یادمظلومیت
یاد فریادی که همش کنج گلوم خفه میشه!
یاد دایی من ، عموی تو، یاد همه ی اون عزیزایی که نمیدونستن ما منتظریم تا اونا برن و بعد با خیال راحت از آرمان هاشون برا خیابونامون سنگفرش بسازیم!

 

صدام به نیروهایش وعده فتح سه روزۀ مناطق تعیین‏ شده و یکسره کردن کار جنگ را داده بود. ارتش عراق نیازی ندیده بود تا خود را برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده کند. نیروهای عراقی قبل از هدفهای تعیین‏ شده با دفاع مردم ایران مواجه و زمین گیر شدند. تلاش نظامیان بعثی برای شکستن خطوط دفاعی در چند مرحله با به جای گذاشتن تلفات سنگینی به شکست انجامید. واقعیتهای محاسبه‏ نشده و تلخ برای امریکا کم کم هویدا شد. دور تازه‏ای از فشارهای سیاسی بر ایران با سردمداری کاخ سفید و از طریق مجامع بین‏ المللی و کشورهای عربی آغاز شد. آنها به جای محکوم کردن این تجاوز آشکار، جمهوری اسلامی را تحت فشار گذاشتند که آتش بس پیشنهادی را بپذیرد. آتش ‏بس در آن شرایط جز جایزه دادن به صدام و نایل ساختن او و دشمنان انقلاب به آنچه که نتوانسته بودند به طور کامل از طریق حمله نظامی به‏دست آورند، مفهوم دیگری نداشت. ایران جنگ را آغاز نکرده بود که اینک آن را متوقف سازد. ایران برای سد پیشروی دشمن، در سخت‏ترین شرایط دفاع می‏کرد و دشمن دهها شهر و صدها روستا و مناطق گسترده نفت خیز غرب و جنوب کشور و چندین هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرده بود. جنگ در دو طرف مرزهای دو کشور جریان نداشت که از طرفِ مورد هجوم واقع شده، تقاضای قبول آتش‏ بس شود. بر فرض که صدام آتش بس را برای تجدید قوا و حملۀ مجدد برای رسیدن به هدفهای اصلی نمی‏خواست، پذیرش آتش بس از سوی ایران به معنای آن بود که عراقِ متجاوز در عمق خاک ایران باقی بماند و آنگاه جمهوری اسلامی برای هر متر مربع از خاک اشغال‏ شده ‏اش سالها امتیاز بدهد و از مجامع بین ‏المللی و دلالهای سیاسی و در نهایت عامل اصلی جنگ یعنی امریکا، تخلیه خاک کشورش را گدایی کند.
این منطقی نبود که هیچ آزادۀ غیرتمندی پذیرای آن باشد تا چه رسد به امام و مردمی که به تازگی از میدان قیام علیه دیکتاتورترین شاه منطقه، پیروز بیرون آمده بودند.
ضمن اینکه صدام در هیچ یک از این پیشنهادات نه تنها تضمینی برای عقب‏ نشینی به مرزها نداده بود بلکه رسماً مدعی بود که مناطق وسیع اشغال شده و مناطق دیگری که هنوز به اشغال در نیامده‏ اند می‏بایست به خاک عراق ملحق شوند! مشابه این ادعا را در تجاوز او به کویت نیز در سالهای بعد شاهد بودیم که کشور کویت را استان نوزدهم عراق می‏نامید! واقعیت این است که هیچ یک از کشورهایی که بعد از آشکار شدن ناتوانی صدام در براندازی نظام جمهوری اسلامی دم از آتش بس می‏زدند و بر ایران فشار می‏ آوردند، خواستار صلح نبودند بلکه آنان از قبل می‏دانستند که هیچ ملت و کشوری در چنین شرایطی تن به تسلیم نمی‏دهد. آنها شعار صلح‏طلبی را به‏ عنوان اهرمی برای منزوی ساختن ایران به کار می‏بردند. و از آن مهمتر انگیزه دولتهای مرتجع عربی از ادعای صلح و آتش بس عمدتاً به این خاطر مطرح می‏شد که این دولتها از ناحیه مردم مسلمان کشورهایشان بشدت تحت فشار بودند که چرا از متجاوز معلوم الحالی چون صدام حمایت همه‏ جانبه می‏کنند، آن هم علیه کشوری که همه هستی و موجودیتش را در دفاع از اسلام به کار گرفته است.
امریکا و دولتهای اروپایی و دول عربی در ادعای صلح طلبی به هیچ وجه راست نمی‏گفتند. بهترین دلیل که ما را از ارائه هر سندی بی‏نیاز می‏سازد اینکه صدام بعد از اوّلین سری عملیات پیروز ایران در سال دوم جنگ حتی برای مدت یک ماه نمی‏توانست بدون کمکهای مالی هنگفت شیوخ عرب و بدون دریافت تسلیحات مدرن غربی در برابر نیروهای ایرانی مقاومت کند. آنها اگر در ادعاهایشان صادق بودند

کافی بود به جای تحریم تسلیحاتی و اقتصادی و نفتی جمهوری اسلامی ایران، کمکهای خود را به صدام متوقف می‏کردند. جرم ایران این بود که در برابر دشمنی که در خانه‏ اش لانه کرده و هزاران بیگناه را در روزهای اوّلیه جنگ به خاک و خون کشیده و صدها هزار نفر را آواره کرده است، دفاع می‏کند. هرچند دولتهای عربی حامی صدام بعد از اشغال کویت رسماً از ایران معذرت‏ خواهی کرده و به اشتباهات خود اعتراف کردند، اما اینها چیزی از مسئولیت و گناه آنان در کنار دولتهای غربی و صدام به‏ عنوان مسئولین ادامۀ جنگ نمی‏کاهد.
امام خمینی با استدلال هایی که اشاره شد به هیأتهای اعزامی پاسخ داده و عزم خویش و ملت را برای ادامه دفاع تا عقب ‏نشینی متجاوز به مرزهای شناخته‏ شده و جبران خسارات وارده اعلام می‏داشت؛ اما هیاهوی تبلیغاتی غرب چنان گسترده بود که صدای حقانیت و مظلومیت ملت ایران به گوش کسی نمی‏رسید. کم کم حقایق را آنچنان وارونه جلوه دادند که ایران چهره‏ ای جنگ‏ افروز، و صدام صلح‏ طلب معرفی می‏شد. این فشارها و حق‏ کشی ها نیز در موضع استوار امام خمینی و مردم ایران تغییری نداد. پس از عزل بنی صدر و حاکمیت خط امام بر ارکان اجرایی کشور سلسله عملیات آزادسازی مناطق اشغال‏ شده به ‏وسیله سپاه اسلام شتاب گرفت.

 

 

===================================================

 





جمعه 1393/06/28 سـاعـت 0:00 قبل از ظهر | بـازدیـد : 3059 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 0 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 6

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 267 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 307 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 574 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 6,742 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 97,496 نفر

  • بازدید کلی : 1,316,944 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 3.139.79.59

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com