اولـیـن هـا در دفـاع مـقـدس ( اولـیـن وقـایـع در جـنـگ تـحـمـیـلـی )

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
اولـیـن هـا در دفـاع مـقـدس ( اولـیـن وقـایـع در جـنـگ تـحـمـیـلـی )
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی

 

اولـیـن هـا در دفـاع مـقـدس

 


اولـیـن وقـایـع در جـنـگ تـحـمـیـلـی


 

اولـیـن هـا در دفـاع مـقـدس

 

=================================================


اولین‏های دفاع مقدس

اولین کاربرد واژه دفاع مقدس

اولین بار که امام خمینی (رحمت الله علیه) واژه دفاع مقدس را به کار بردند، در 22 بهمن سال 1360، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی 1402 ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که در بخشی از سخنان خود فرمودند:
دفاع مقدس

چنانچه این جانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نموده‏ایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلام اند؛ و به حکم قرآن مجید خود را برادر ایمانی تمام ملت‏های اسلامی و کشورهای مختلف از حیث فرهنگ و جغرافیا می‏ دانند؛ و صلح جویی و زندگانی مسالمت‏آمیز را با تمام دولت‏ها و ملت‏ها طالب می‏باشند و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود می‏دانند؛ و از همه کشورها و ملت‏ها می‏خواهند که با هم متعهد و یک صدا در مقابل تجاوزگران، هر کس باشد، قیام کنند و خود را از چنگ جهان خواران نجات دهند؛ و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمی‏تواند آنان را از این دفاع مقدس باز دارد و به دولت‏ها نصیحت می‏کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمین‏ های مغصوب بیرون رانند و نژاد پرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.

اولین شهر قربانی سلاح‏های شیمیایی

پس از جنگ جهانی اول، وسیع ‏ترین حملات شیمیایی در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران روی داد. عوامل شیمیایی که با وسایل و اشکال گوناگون از جمله بمب، موشک، راکت، توپخانه، مین و... مورد استفاده قرار می‏گیرند، جهت ناتوان کردن یا از پای درآوردن نیروهای نظامی در جنگ‏ها به کار می‏رود. اما رژیم بعثی عراق از این سلاح‏ها به طور گسترده در مناطق مسکونی کشورمان استفاده کرد.

عراق که در پی تهاجم خود به سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران شکست ‏هایی را در برخی مناطق کشورمان متحمل شده بود، از رویارویی با رزمندگان اسلام در مناطق نبرد ناتوان بود، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‏های شیمیایی نمود، به طوری که اولین استفاده ثبت شده 23 دی ماه 1359، در منطقه بین «هلاله» و «نی خزر» در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، اعلام گردیده است. حملات شیمیایی عراق به مناطق نبرد محدود نشد، و مناطق مسکونی کشورمان به طور پراکنده مورد تهاجم دشمن قرار می‏ گرفت. گسترده ‏ترین حمله ناجوانمردانه عراق به مناطق مسکونی در حدود ساعت شانزده روز هفتم تیرماه سال 1366، در شهر سردشت (در استان آذربایجان غربی)، انجام شد که در این حمله بیش از هشت هزار نفر از جمعیت غیر نظامی دوازده هزار نفری سردشت شامل کودک، زن، مرد، پیر و جوان مجروح شدند، حدود 1500 نفر از این مصدومین برای معالجه در بیمارستان‏ها بستری شدند و 110 نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در طول هشت سال دفاع مقدس، بنا بر آمار موجود، رژیم عراق 242 حمله شیمیایی به مناطق کشورمان داشته است و در حال حاضر، بیش از یک صد هزار مجروح شیمیایی وجود دارد. این ارقام کم و بیش به تأیید مقامات و سازمان‏های بین‏المللی رسیده است. به گفته رئیس سازمان بین المللی استکهلم (معروف به یسپری) جنگ عراق علیه ایران چهل و پنج هزار مصدوم و پنج هزار شهید شیمیایی بر جای گذاشته است. همچنین به تأیید دبیر کل سازمان منع سلاح‏های شیمیایی، هنوز سی هزار نفر از سلاح شیمیایی در ایران رنج می ‏برند.

بنابر آنچه بیان شد، جمهوری اسلامی ایران بزرگ‏ ترین قربانی تروریسم و سلاح‏های شیمیایی در جهان است و این در حالی است که توسط مسؤولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی که خود بزرگ‏ ترین تولید کننده مواد و صادر کننده تجهیزات پیشرفته استفاده از این سلاح‏ها هستند و در طول جنگ هشت ساله، بیش‏ ترین حمایت مادی و معنوی از عراق را در کاربرد این جنگ افزارهای مخرب نموده‏اند و با نفوذ خود در سازمان ملل و شورای امنیت از محکوم نمودن عراق در استفاده از این سلاح‏ ها خودداری کرده‏اند و به جمهوری اسلامی ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی وارد می‏سازند. در حالی که ایران عضو تمام معاهدات بین المللی سلاح‏های شیمیایی است.

اولین عملیات با نام یکی از آیات قرآنی

عملیات «والفجر» اولین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اولین آیه سوره والفجر «وَالفَجر وَ لَیالٍ عَشرٍ وَ الشَّفَعِ وَ الوَتْر»، در منطقه فکه، به مرحله اجرا درآمد. منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی، از شمال به «میشداق» و «برقازه» و از جنوب به «هور الهویزه»، از شرق به «چزابه» و شهر «بستان» و از غرب به شهر «العماره» عراق و رودخانه دجله منتهی می‏شد.

عملیات والفجر مقدماتی، در هیجدهم بهمن ماه سال 1361، با رمز مقدس یا «اللّه‏، یا اللّه‏، یا اللّه‏»، در منطقه فکه، آغاز شد.

اولین شلیک در جنگ

ملک حسین، پادشاه وقت اردن، شلیک کننده اولین گلوله‏ای بود که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق شلیک شد.

حامد الجبوری، بعثی کهنه کار که در چهار سال اول جنگ، وزیر خارجه عراق بود، در گفت و گو با روزنامه الحیات گفت: 22 سپتامبر 1980 (31 شهریور ماه 1359) بود که صدام و ملک حسین در نزدیکی خطوط آتش، روی یک دستگاه تانک رفتند و پادشاه اردن با شلیک اولین گلوله، آغاز جنگ را تبریک گفت.

این خبر به قدری مهم و باور نکردنی است که خبرنگار الحیات با حیرت دوباره پرسید: شما مطمئن هستید!؟ و پاسخ حامد الجبوری مثبت بود.

اولین زن اسیر

بیستم مهرماه سال 1359، ساعت نه صبح، در هنگامه آتش و خون، از میان رگبار گلوله‏ها و انفجار خمپاره‏ها، یک آمبولانس وارد خط مقدم، جبهه خرمشهر، شد تا به یاری رزمندگان مجروحی که در عرصه کارزار دفاع مقدس بر خاک و خون افتاده بودند، بروند. دختر پرستاری که سرنشین آمبولانس بود، همراه با چند رزمنده جوان، خود را در محاصره سربازان عراقی دید، ساعتی بعد به اسارت درآمد. او که فارغ التحصیل رشته مامایی بود، آن روز، اولین زن مسلمان ایرانی بود که اسیر عراقی‏ها شد.

بعد از هشت سال دفاع مقدس و گذشت سال‏ها، او امروز عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

فاطمه ناهیدی، بعد از پیروزی انقلاب، نخست در اکیپ درمانی جهاد سازندگی و سپس در کمیته امداد امام خمینی فعالیت داشت که به مناطق محروم می‏رفت.

با آغاز جنگ به جبهه روی آورد و با دریافت حکم مأموریت از سپاه پاسداران، در کرمانشاه، رهسپار خرمشهر شد. خانم ناهیدی پیرامون رویداد اسارت خود می‏گوید:

شب نوزده مهرماه 1359، با شهید صادقی (معاونت درمانی استان هرمزگان) قرار گذاشتیم، دو گروه شویم و به نوبت، هر گروه 24 ساعت، به زخمیان خط مقدم جبهه خرمشهر برسیم. روز بیستم مهرماه، نوبت من بود. عراقی‏ها به شدت، تمام جبهه‏ ها را می‏ کوبیدند. یک آمبولانس برداشتیم و راهی خط مقدم شدیم.

هیچ کدام به منطقه آشنا نبودیم و نمی ‏دانستیم که تمام شهدا و مجروحان به دست عراقی ‏ها افتاده‏اند. در ساعت 9 صبح بیستم مهرماه بود که من همراه چهار سرباز دیگر در خط مقدم، اسیر عراقی ‏ها شدیم. اولین زن اسیر دست عراقی‏ها بودم. همه عراقی‏ها برای این پیروزی با هلهله و شادی تیرهای هوایی شلیک می‏ کردند. عراقی ‏ها تصور می‏کردند، یک مهره مهم از ارتش ایران را دستگیر کرده‏اند.

بازجویی‏های مداوم، چه در پشت خط مقدم و چه در پادگان «تنومه»، ادامه داشت. بعد از چند روز، سه خواهر دیگر را نیز در جاده‏های آبادان ـ ماهشهر اسیر کردند.

چند شب قبل از این که به بغداد منتقل شویم، برای بازجویی به سازمان امنیت عراق اعزام شدم. هر چهار نفر ما را در سلول سرخ سازمان امنیت و زندان «الرشید» بغداد زندانی کردند.

در اردوگاه سر همه ما را تراشیده بودند، فشار و شکنجه بر چهره اسرا دیده می‏شد. دورانی که در آن اردوگاه داشتیم، سراسر تجربه بود و آزمایش.

خانم فاطمه ناهیدی امروز مادر سه فرزند دختر است.

اولین حمله چریکی

بعد از حمله ناجوانمرادنه ارتش صدام به مرزهای ایران و یورش سریع آن‏ ها به شهرها، روستاها و مردم بی دفاع، شهید چمران نتوانست آرام بگیرد و به خدمت امام امت رسید و با اجازه ایشان به همراه آیت الله خامنه‏ای، نماینده دیگر امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به اهواز رفت. از آنجایی که او همیشه خود را در گرداب خطر می‏افکند و هراسی از مرگ نداشت، از همان بدو ورود دست به کار شد و در آن شب، اولین حمله چریکی را علیه تانک‏های دشمن که تا چند کیلومتری شهر در حال سقوط اهواز پیشروی کرده بودند، آغاز کرد.

اولین استفاده از سلاح شیمیایی توسط دشمن بعثی

به کارگیری سلاح شیمیایی برای اولین بار در عملیات خیبر توسط دشمن صورت گرفت عراق به دلیل نگرانی از نتایج عملیات برای نخستین بار نوعی از سلاحهای شیمیایی محصول کارخانه سامره به نام گاز خردل را با استفاده از هلی‌کوپترهای ساخت شوروی و فرانسه،‌ به کار گرفت .

پیش از این عراق در عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران به صورت محدود از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده بود، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به این اقدام در دهم فروردین ماه سال 1363 با صدور بیانیه‌ای استفاده از گازهای سمی را محکوم کرد. اما عراق بی‌توجه به بیانیه سازمان ملل در عملیات بدر در طول پنج روز از تاریخ 22/12/1363 تا 27/12/1363 بیش از سی مورد انواع سلاح شیمیایی را مورد استفاده قرار داد.

 

================================================

اولين ها

اولين گلوله اي كه از يك دستگاه تانك در جنگ ايران و عراق به سوي كشورمان شليك شد توسط ملك حسين، پادشاه وقت اردن انجام گرفت.

اولين عمليات منظم رزمندگان اسلام، عمليات «امام مهدي عليه السلام» در تاريخ 26/12/1359 در منطقه غرب سوسنگرد انجام شد.

اولين ايستگاههاي صلواتي جبهه ها در شهر بستان (پس از آزادسازي) راه اندازي شد.

اولين عمليات نيروي هوايي ارتش، تنها به دشمن، در بعداز ظهر 31 شهريور ماه 1359 صورت گرفت كه صدمات جبران ناپذيري به 2 پايگاه مهم هوايي عراق به نامهاي «الرشيد» و «شعبيه» وارد نمود.

اولين عمليات نيروي دريايي ارتش در هفتم آذر ماه 1359 انجام شد.

اولين حضور مقام معظم رهبري در جنگ تحميلي در اواخر سال 1359 صورت گرفت و تا يكي دو ماه از ابتداي سال 1360 ادامه يافت.

اولين موشك ايران براي مقابله به مثل در ساعت 2:40 بامداد 21 اسفند 1362 به سوي شهر كركوك در عراق و سپس از 23 اسفند تا 25 خرداد سال 1364، تعداد 12 موشك به شهر بغداد پرتاپ شد.

اولين عمليات آبي خاكي دلاور مردان غيور اسلام با نام «خيبر» در سوم اسفند ماه 1362 در منطقه هور در جزاير مجنون انجام گرديد.

اولين عمليات دريايي سپاه پاسداران در خليج فارس، با نام كربلاي 3 در شهريور ماه 1365 انجام شد.

اولين عمليات بيرون راندن دشمن تا نقطه مرزي، عملياتي به نام «طريق القدس» بود كه در 30 دقيقه بامداد روز يكشنبه هشتم آذر ماه 1360 صورت گرفت و نيروهاي دشمن تا نقطه مرزي تنگه چزابه به عقب رانده شدند و شهر بستان نيز آزاد شد.

اولين بار در عمليات رمضان، جنگ به داخل خاك عراق كشيده شد.

اولين حمله موشكي رژيم متجاوز عراق عليه شهرهاي كشورمان، در تاريخ 16 مهر ماه 1359 با شليك 3 فروند موشك به شهر مقاوم دزفول آغاز شد.

اولين خودروهاي پدافند شيميايي توسط جهادگردان جهادسازندگي اصفهان، به منظور مقابله با بمب هاي شيميايي طراحي و ساخته شد.

اولين كشوري كه از نخستين روزهاي جنگ به طور رسمي از عراق حمايت كرد اردن بود.

اولين گردان از روحانيون و طلاب حوزه عليه قم در سومين روز تجاوز دشمن بعثي عراق، توسط دفتر تبليغات حوزه علميه، به جبهه اعزام شد.

اولين شهر عراق كه به تصرف نيروهاي ايران در آمد، شهر پنجوين بود.

اولين پيروزي عظيم ايران در جنگ، عمليات ثامن الائمه عليه السلام است كه در تاريخ 5/7/1360 و با حضور لشكر 77 پياده ارتش و نيروهاي سپاه و بسيج مردمي در شمال آبادان و شرق رود كارون اجرا گرديد و محاصره آبادان به كلي درهم شكست.

اولين قرارگاه مشترك ارتش و سپاه در عمليات طريق القدس، توسط شهيد حسن باقري بنيان نهاده شد كه خود فرماندهي آنرا به عهده داشت.

اولين گزارشگر صدا و سيما كه در دوران دفاع مقدس به شهادت رسيد، شهيد علي اصغر رهبر بود.

اولين فرمانده اسير دفاع مقدس، فرمانده شجاع پاسداران سوسنگرد به نام «حبيب شريفي» بود.

اولين شاعر شهيد دفاع مقدس، حسين ارسلان متخلص به «رخشا» بود كه در تاريخ 20 آذر ماه سال 1364 در هور الهويزه به شهادت رسيد.

اولين روحاني مفقود الاثر دوران دفاع مقدس، حجت الاسلام احمد ظريفيان بود.

اولين خلبان شهيد دوران دفاع مقدس، شهيد فيروز حسني بود.

اولين شهري كه به صورت گسترده، قرباني سلاحهاي شيميايي شد، شهر سردشت استان آذربايجان غربي بود كه در روز هفتم تير ماه سال 1362 مورد تهاجم قرار گرفت.

اولين فرمانده لشكر شهيد دوران دفاع مقدس، حاج ابراهيم همت فرمانده لشكر 27 محمد رسول الله بود كه در اسفند ماه سال 1362 در جزيره جنوبي مجنون به شهادت رسيد.

اولين عمليات چريكي توسط شهيد دكتر مصطفي چمران، بر عليه تانك‌هاي دشمن كه تا چند كيلومتري اهواز پيشروي كرده بودند، فرماندهي شد.

اولين شهيد مجلس شوراي اسلامي در دوران دفاع مقدس، سردار شهيد دكتر مصطفي چمران نماينده محترم مردم تهران بود.
اولين لشكر سپاه پاسداران، لشكر 14 امام حسين عليه السلام است كه به فرماندهي سردار شهيد حاج حسين خرازي و با ابلاغ ستاد عمليات جنوب، رسماً تشكيل گرديد.

=================================================

 

 


اولـیـن وقـایـع در جـنـگ تـحـمـیـلـی



1 ورود اولین گروه آزادگان
2 اولین‌ شهیدان بمباران هوایی تهران
3 اولین یدك‌كش ساخت نیروی دریایی ارتش
4 اولین یادداشت اعتراض‌آمیز
5 اولین واكنش آمریكا در برابر پیروزی رزمندگان اسلام
6 اولین هیات میانجی ‌گری
7 اولین هیات رسیدگی به خسارات اقتصادی جنگ
8 اولین همایش روابط عمومی‌ها
9 اولین هفته فیلم‌های جنگ
10 اولین هدف دشمن در استراتژی دفاع متحرك
11 اولین نمایش قدرت نیروی دریایی سپاه
12 اولین نشست وزرای امور خارجه
13 اولین نشست اجلاس كمیته سیاسی جنبش عدم تعهد
14 اولین نشانه یأس
15 اولین نامه صدام به مسئولین نظام جمهوری اسلامی
16 اولین موضع گیری شورای امنیت در قبال جنگ
17 اولین موشك های دوربرد
18 اولین موسیقی سینمای جنگ
19 اولین موزه نظامی
20 اولین مقطع ارایه كمك‌های اطلاعاتی به عراق
21 اولین مقابله به مثل در جنگ شهرها
22 اولین مسابقه داستان نویسی جانبازان
23 اولین مركز ثبت خاطرات جنگ
24 اولین مذاكرات صلح پس از برقراری آتش‌بس
25 اولین محموله نظامی ارسالی آمریكا به عراق
26 اولین محكومیت سازمان ملل برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی
27 اولین مجموعه ادبیات داستانی
28 اولین لشگر عشایری
29 اولین لشگر سپاه
30 اولین گلوله متجاوزین آمریكایی
31 اولین گزارشگر شهید صدا و سیما
32 اولین گزارش سفر
33 اولین گزارش سازمان ملل درباره استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی
34 اولین گزارش سازمان ملل
35 اولین گزارش از شهرهای جنگ زده
36 اولین گروه اعزامی روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم
37 اولین گروه از نیروهای پناهنده بعد از پیام امام (ره)
38 اولین گردهمایی سراسری فرماندهان نیروی هوایی سپاه
39 اولین كنگره فرهنگی ادبی ایثار و جانبازی
40 اولین كنگره سرداران شهید
41 اولین كنفرانس دفاع مقدس
42 ولین كشور عربی طرفدار عراق
43 اولین كتاب كودك دفاع مقدس
44 اولین كتاب كودك درباره مهاجرت
45 اولین كتاب دفترسیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
46 اولین كتاب داستانی جانبازان
47 اولین كتاب با قهرمان دختر
48 اولین كتاب از مجموعه خاطرات آزادگان
49 اولین كاروان نفت‌كش
50 اولین كاربردكلمه تجاوز
51 اولین كاربرد واژه دفاع مقدس
52 اولین قطع‌نامه ی شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ
53 اولین قرارگاه مشترك سپاه و ارتش
54 اولین قرارگاه عملیاتی غرب
55 اولین فیلمنامه نویسی جانباز
56 اولین فیلم‌ساز شخصیت‌پرداز
57 اولین فیلم عملیات نیروی هوایی
58 اولین فیلم جنگی سینمای ایران
59 اولین فرمول حلال ساخته شده
60 اولین فرماندهی كه وارد خرمشهر شد
61 اولین فرماندهان نیروهای مسلح
62 اولین فرماندهان شهید در سانحه هواپیما
63 اولین فرمانده لشگر شهید
64 اولین فرمانده اسیر
65 اولین عملیات نیروی هوایی ارتش
66 اولین عملیات نیروی دریایی ارتش
67 اولین عملیات مین روبی نیروی دریایی
68 اولین عملیات منظم
69 اولین عملیات گسترده در غرب
70 اولین عملیات رزمی كمیته انقلاب اسلامی
71 اولین عملیات رزمی كمیته انقلاب اسلامی
72 اولین عملیات دریایی سپاه در خلیج فارس
73 اولین عملیات تفحص پیكرهای شهدا
74 اولین عملیات پدآفندی ارتش
75 اولین عملیات بیرون راندن دشمن تا نقطه رهایی
76 اولین عملیات برون مرزی
77 اولین عملیات با نام یكی از آیات قرآن
78 اولین عملیات با فرماندهی مشترك ارتش و سپاه
79 اولین عملیات استراتژی تعقیب دشمن
80 اولین عملیات آبی خاكی رزمندگان اسلام
81 اولین عكس‌العمل ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از عزل بنی‌صدر
82 اولین عكاس خبرنگار شهید
83 اولین طرح موضوع مبادله اسرا
84 اولین شهید مجلس در دفاع مقدس
85 اولین شهید غیر ایرانی
86 اولین شهید روحانی دفاع مقدس
87 اولین شهید خبرنگار
88 اولین شهید تفحص
89 اولین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان
90 اولین شهر تصرف شده عراق
91 اولین شهر بزرگ اشغال شده
92 اولین شلیك در جنگ
93 اولین شكست دشمن
94 اولین شكار با ضد هوایی ساخت سپاه
95 اولین شبیخون به دشمن
96 اولین شاعر شهید
97 اولین سمینار سراسری سپاه
98 اولین سمینار بررسی زمان جنگ در ایران و جهان
99 اولین سفر آیت‌الله همدانی به جبهه‌ها
100 اولین سرود جنگ
101 اولین سرود بنیاد شهید
102 اولین سخنرانی صدام
103 اولین ستاد كمك ‌رسانی
104 اولین زیردریایی و دیگر صنایع سپاه
105 اولین زیردریایی
106 اولین زن اسیر
107 اولین روحانی جاویدالاثر
108 اولین رساله در احكام نماز خوف و مطارده
109 اولین دیدار فرماندهان نظامی با امام پس از عزل بنی‌صدر
110 اولین دوره فرماندهی گردان
111 اولین دوره انتخاب بهترین كتاب ها
112 اولین دوره آموزشی دفاع خواهران
113 اولین دستورالعمل وزارت پست و تلگراف و تلفن
114 اولین دستورالعمل امام در مورد جنگ تحمیلی
115 ولین درگیری نیروهای آمریكایی با قایق‌های ایرانی
116 اولین درخواست تشكیل جلسه شورای امنیت
117 اولین داستان جنگ شهرها
118 اولین خودروهای پدافند شیمیایی
119 اولین خلبان شهید
120 اولین خط دفاعی
121 اولین خط پدافندی
122 اولین خبرنگار شهید صدا و سیما
123 اولین خبر منتشر شده پذیرش قطعنامه 598
124 اولین خبر تجاوز نیروهای عراق
125 اولین حمله هوایی دشمن
126 اولین حمله موشكی علیه شهرها
127 اولین حمله عراق به مناطق كردنشین
128 اولین حمله چریكی
129 اولین حمله ثبت شده شیمیایی
130 اولین حفر كانال
131 اولین حضور نماینده امام در خوزستان
132 اولین حضور مقام معظم رهبری در جنگ
133 اولین جنگ در جبهه شمال
134 اولین جلوگیری از پیشروی دشمن
135 اولین جلسه شورای امنیت
136 اولین جشنواره مطبوعات
137 اولین جشنواره تئاتر دفاع مقدس
138 اولین تهاجم و درگیری‌های دریایی
139 اولین تهاجم همه جانبه و آغاز علنی جنگ تحمیلی
140 اولین تهاجم موفق در جبهه جنوب
141 اولین تمبر سرداران شهید دفاع مقدس
142 اولین تمبر دفاع مقدس
143 اولین تعطیلی فرودگاه بغداد
144 اولین تشخیص نقض صلح در جنگ
145 اولین تحلیل سازمان منافقین از جنگ
146 اولین تجربه عملیات سوار زرهی
147 اولین تئاتر منطقه‌ای
148 اولین پیروزی عظیم ایران در جنگ تحمیلی
149 اولین پیروزی بعد از عزل بنی ‌صدر
150 اولین پیام نماینده امام در ارتش
151 اولین پیام رییس‌جمهور
152 اولین پیام امام در جمع پاسداران
153 اولین پیام امام به ارتش و مردم عراق
154 اولین پیام آیت‌الله محلاتی
155 اولین پیام آیت‌الله سید محمد شیرازی به ارتش عراق
156 اولین پیام آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی
157 اولین پیام آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی
158 اولین پل جهاد در جبهه
159 اولین پروژه ساخت اسكله‌های شناور
160 اولین پرچم آمریكا بر فراز كشتی
161 اولین بیانیه كاخ سفید
162 اولین بمباران دورترین هدف
163 اولین برف جنگی
164 اولین بارش برف زمستانی و موضوع آوارگان
165 اولین اهداءنشان فتح
166 اولین اقدام آمریكا علیه جنگ ایران
167 اولین اقتدا
168 اولین اعلام نقص صریح پروتكل 1925 ژنو
169 اولین اعلام منطقه جنگی بودن سراسر عراق
170 اولین اطلاعیه وزارت نیرو
171 اولین اطلاعیه وزارت امور خارجه پس از حمله به فرودگاه‌ها
172 اولین اطلاعیه ستاد مشترك ارتش
173 اولین اطلاعیه ستاد مركزی سپاه
174 اولین اطلاعیه ستاد فرماندهی كل قوا
175 اولین اطلاعیه ستاد امنیت
176 اولین اطلاعیه دفتر آیت‌الله العظمی گلپایگانی
177 اولین اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز
178 اولین اطلاعیه آیت‌الله مكارم شیرازی
179 اولین اطلاعیه آیت‌الله سید محمد وحیدی
180 اولین استفاده از گلوله‌های سمی و آتش ‌زا
181 اولین استفاده از سلاح شیمیایی
182 اولین اختراع داروهای ضد بمب شیمیایی
183 اولین احراز نقض صلح
184 اولین اجلاس كمیته دائمی همكاری‌های اقتصادی و تجاری
185 اولین اجلاس سران عرب پس از آغاز جنگ
186 اولین اجازه استفاده از ثلث سهم امام(ره)
187 اولین اثر پیرامون موضوع آزادگان
188 اولین ابتكار عمل نظامی
189 اولین آتشبار سنگین توپخانه عراق
190 اولین آتشبار توپخانه سپاه
191 اولین ‌های تجاوز
192 اولین مین منفجر شده خارج از خلیج
 

 

=====================================================

 

اولین ها در دفاع مقدس هوایی

 

اولین ها در دفاع مقدس هوایی

اولین خلبان شهید نهاجا سروان خلبان غلامحسین باستانی که در مورخه ۴/۴/۵۹ با هواپیمای اف-۵ مورد اصابت پدافند زمین به هوای عراق قرار گرفته و به شهادت رسید.

 

 

 

 

 

سروان خلبان غلامحسین باستانی


اولین هواپیمای دشمن (آنتونف) توسط ستوانیکم خلبان محمدتقی جدیدی و ستوانیکم خلبان صمد ابراهیمی در خوزستان در حال انفجار خطوط انتقال نفت و آتش زدن مزارع در تاریخ ۳/۶/۵۹ مورد اصابت قرار گرفت و باعث فرود اجباری هواپیمای دشمن در بیابان گردید و کلیه گروه پروازی آن به اسارت درآمد.

ستوانیکم خلبان محمد تقی جدیدی

ستوانیکم خلبان صمد ابراهیمی


اولین هواپیمای متجاوز عراقی توسط سرگرد خلبان محمدرضا عطایی و سروان خلبان بهروز پاشاپور در تاریخ ۱۹/۶/۵۹ به وسیله موشک فونیک در «بازی دراز» هدف قرار گرفته و ساقط گردید.

سرگرد خلبان محمدرضا عطایی

سروان خلبان بهروز پاشاپور


اولین خلبانی که در تاریخ ۲۷/۶/۵۹ با هواپیمای اف-۵ مورد اصابت موشک زمین به هوای دشمن در غرب آبدانان قرار گرفت و به اسارت درآمد، ستوانیکم خلبان حسین لشکری بود که در تاریخ ۱۷/۱/۱۳۷۷ جزء آخرین گروه آزادگان به میهن اسلامی تحویل گردید.

ستوانیکم خلبان حسین لشکری


اولین شهدای خلبان در عملیات برون مرزی بعثی در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹، تنها ۳ ساعت پس از آغاز تجاوز در محدوده شمال بغداد شهیدان محمد صالحی و خالد حیدری از پایگاه هوایی همدان می باشند.

شهید خلبان محمد صالحی

شهید خلبان خالد حیدری


اولین خلبان شهید در بمباران هوایی آغاز تجاوز رسمی دشمن ۳۱٫۶٫۱۳۵۹ شهید خلبان فیروز شیخ حسنی رئیس بازرسی و ایمنی پایگاه چهارم شکاری می باشد.

شهید خلبان فیروز شیخ حسنی


اولین کارکنان فنی شهید نهاجا در روز ۳۱/۶/۱۳۵۹ از پایگاه ششم و چهارم شکاری در عملیات بمباران هوایی دشمن به شهادت رسیدند.

ستوانیکم فنی سیدجلال توکلی

استواردوم حسین فیض آبادی

گروهبانیکم چنگیز عزتی

 


اولین سرباز شهید، وظیفه علی مالمیر جمعی پایگاه چهارم شکاری دزفول، مورخه ۳۱/۶/۱۳۵۹ در بمباران هوایی پایگاه چهارم شکاری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سرباز شهید علی مالمیر


اولین هواپیمای متجاوز عراق توسط پدافند زمین به هوای پایگاه سوم شکاری در ساعت ۱۷:۳۰ مورخه ۳۱/۶/۱۳۵۹ هدف قرار گرفته و سرنگون گردیده است. سرپرست آتشبار و نشانه رو استواریکم حسین گرامی راد و سایر خدمه توپ عبارتند از: گروهبان یکم یدالله ابراهیمی ـ مراد بختیاری ـ سالار کریمی و سرباز محمدی.

استواریکم حسین گرامی راد


اولین رهگیری هوایی هواپیماهای دشمن بوسیله هواپیمای اف-۱۴ در روز توسط خلبان کابین جلو یداله خلیلی و کابین عقب سروان خلبان محمد مسبوق در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ صورت گرفت.

خلبان یداله خلیلی

سروان خلبان محمد مسبوق

 


اولین گشت رزمی هوایی در شب توسط سروان خلبان حسن هرندی و ستوانیکم حسین نیک انجام در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ در منطقه عملیاتی جنوب صورت گرفت.

 

===========================================================




یکشنبه 1390/06/06 سـاعـت 2:00 قبل از ظهر | بـازدیـد : 5889 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 0 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 3

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 109 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 307 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 416 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 6,584 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 97,338 نفر

  • بازدید کلی : 1,316,786 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 3.144.193.129

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com