عـمـلـیـاتـهـای دی مـاه و تـقـویـم دی مـاه در دفـاع مـقـدس

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد خوش آمدید !

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403


منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوی مطالب
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما


موضوعات
وصیتنامه و زندگینامه شهدا
شهدای ترکالکی [0]
شهدای گتوند [0]
یادمان ها و مناطق عملیاتی [1]
عکس شهدا [0]
عکس رزمندگان [0]
عکس فوتبالیستها [15]
عملیات ها [13]
عکس های قدیمی [2]
فرماندهان شهید [0]
نامه شهدا [0]
تاسوعا و عاشورا و تعزیه [1]
خلبان رنجبر [0]
فوتبال ترکالکی [16]
ابتکارات و دانستنی های جنگ [0]
کلیپ و نماهنگ [0]
رزمایش [0]
یادواره [0]
مناسبت ها [1]
تقویم روزشمار دفاع مقدس [0]
مطالب خواندنی [0]
برگی از خاطرات [1]
یادگاران جنگ [0]
روایتگری [0]
مستند قصه های جنگ [0]

نظرسنجی
نظر شما راجع به سایت شهدای ترکالکی امتداد چیست ؟


لینکدونی

پربازدیدترین مطالب

نویسندگان

[Menu_Title]
[Menu_Code]
عـمـلـیـاتـهـای دی مـاه و تـقـویـم دی مـاه در دفـاع مـقـدس
نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی

 

تـقـویـم دی دفـاع مـقـدس

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

 

عـمـلـیـاتـهـای دی مـاه دفـاع مـقـدس

 

عـمـلـیـات قـوچ سـلـطـان    1359/10/1


عـمـلـیـات کـربـلـای 4 (عـمـلـیـاتـی کـه لـو رفـت)    1365/10/3


عـمـلـیـات دزلـی    1359/10/4


عـمـلـیـات بـازی دراز    1359/10/4


عـمـلـیـات جـاده مـاهـشـهـر    1359/10/4


عـمـلـیـات ارتـفـاعـات دانـیـال نـبـی    1359/10/8


عـمـلـیـات فـارسـیـات    1359/10/8


عـمـلـیـات مـحـمـد رسـول الـلـه (ص)    1359/10/12


عـمـلـیـات امـیـر الـمـومـنـیـن    1360/10/12


عـمـلـیـات چـغـالـونـد    1359/10/14


عـمـلـیـات گـیـلـان غـرب ، قـصـرشـیـریـن(چغالوند)   1359/10/14


عـمـلـیـات نـصـر (هـویـزه)    1359/10/15


عـمـلـیـات ضـربـت ذوالـفـقـار     1359/10/19


عـمـلـیـات کـربـلـای 5       1365/10/19


عـمـلـیـات تـوکـل    1359/10/20


عـمـلـیـات ظـفـر 5       1366/10/22


عـمـلـیـات کـربـلـای 6       1365/10/23


عـمـلـیـات بـیـت الـمـقـدس 2       1366/10/25

 

مـنـبـع : سایت شهید آوینی - روایت سیره شهدا - ساجد 




سه شنبه 1390/05/04 سـاعـت 0:10 قبل از ظهر | بـازدیـد : 1156 | نـویـسـنـده : محمدرضا قاسمی | ( نـظـرات 3 )
موضوع:[Post_Cat_Title]

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط احمدرضا در تاریخ 1393/10/10 و 15:51 دقیقه ارسال شده است

راهنمای خرید مودم ADSL TP-Link
بعضی از مودم های سری جدید دارای رابط USB می باشند که این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد تا اطلاعاتی که بر روی فلش ذخیره شده است را در شبکه به اشتراک بگذارند . مثل مدل 2750 شرکت دی لینک یا مدل 8970 تی پی لینک .
مودم های معمولی دارای یک آنتن با سرعت 150 مگابیت بر ثانیه در حالیکه مودم های 2 آنتنه دارای سرعت 300 مگابیت بر ثانیه هستند . تفاوت 150 با 300 در چیست ؟ بعضی از کاربران به اشتباه فکر می کنند که 150 مگابیت بر ثانیه سرعت مودم می باشد در حالی که این تفکر اشتباه می باشد و این عدد برد مفید مودم می باشد . آخرین نوع استاندارد شبکه های بی سیم استاندارد n است که هم شعاع فاصل و هم پهنای باند افزایش پیدا می کند و این استاندارد در مودم های جدید استفاده می شود . در این استاندارد نرخ انتقال اطلاعات به 248 مگابیت و شعاع قابل استفاده به 70 متر افزایش می یابد. این شعاع در مودم های 2و 3 آنتنه با کیفیت بهتری به کاربر ارائه می شود . به طور عامیانه به خانه هایی که بر روی آیکن وایرلس گوشی همراه قرار دارد دقت کرده اید ؟ اگر مودم شما 2 آنتنه 300 مگابیت باشد خانه های آیکن وایرلس تقریبا پر می باشد ولی در 150 مگابیت کمی تعداد خانه ها خالی می باشد .
به این نکته هم دقت داشته باشید که در مودم تك آنتن ارسال و دریافت سیگنال توسط یك آنتن انجام میشه ولی در 2 آنتن یكی از آنتن ها سیگنال رو ارسال میكنه و آنتن دیگه برای دریافت سیگنال بكار میرود .برد ارسال سیگنال در مودمهای دو آنتن از تك آنتن بیشتر می باشد .
پر فروش ترین برندهای موجود در بازار دی لینک ، تی پی لینک ، زایکسل و جی نت می باشد .
در میان مودم ها TP-Link W8961 ADSL2 Modem یک انتخاب ایده آل به حساب می آید . مودم-روتر تی پی-لینک TD-W8961N از لحاظ امکانات، تعداد پورت و تعداد آنتن با مودم دی-لینک D-Link 2740U در یک سطح قرار دارند و رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند، مودم-روتر W8961N دارای 4 پورت شبکه (LAN) برای اتصال به‌صورت کابلی است که با استفاده از این 4 پورت شما می‌توانید 4 عدد کامپیوتر را به‌صورت باسیم و از طریق کابل شبکه به اینترنت یا یک شبکه باسیم متصل نمایید.
این محصول از دو عدد آنتن برای اتصال به‌صورت بی‌سیم و از طریق Wi-Fi هم بهره می‌برد که با استفاده از آن شما می‌توانید لپ‌تاپ، تبلت و گوشی موبایل خود را به‌صورت بی‌سیم به اینترنت یا یک شبکه بی‌سیم متصل نمایید. که البته مودم-روتر 2740U دی-لینک هم دقیقاً همین پورت‌ها را دارد. W8961N سفید رنگ است و دارای طراحی فانتزی می‌باشد، کمپانی سعی کرده که آن را شبیه به سفینه‌های فضایی طراحی کند.

اما 2740U مشکی رنگ است و از طراحی بسیار ساده‌تر و شیک‌تری بهره می‌برد. از نظر جنس بدنه هر دو از پلاستیک ساخته شده‌اند، ولی 2740U کاملاً یکپارچه است و 8961N دارای شیارهایی بر روی قسمت بالایی بدنه خود است. 8961N از طریق همین شیارهای بالایی و شیارهایی که در قسمت کف آن قرار گرفته هوا را به جریان درمی‌آورد و خنک می‌شود ولی 2740U در قسمت جلویی خود دارای پنجره‌هایی است که با استفاده از آن‌ها و شیار کف، خنک می‌شود. این محصول به لحاظ فرم ظاهری کاملاً شبیه به دو محصول TD-W8961ND و TD-W8968 است.

فرق W8961N با W8961ND در این است که آنتن‌های مدل W8961N ثابت هستند ولی آنتن‌های محصول W8961ND قابلیت جداشدن را هم دارند. اما اگر از قسمت پشت به دو محصول W8961N و W8968 دقت نمایید متوجه خواهید شد که تنها فرق W8968 با W8961N فقط در یک پورت USB است، یعنی W8968 پورت USB دارد ولی W8961N فاقد پورت USB است.

این نظر توسط سعيد در تاریخ 1392/12/27 و 11:28 دقیقه ارسال شده است

اسرار و آثار تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (س)


1- نجات از شقاوت تسبیح حضرت زهرا (علیهاالسّلام)
از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که از جمله ی آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی است.
هر انسانی به تناسب بینش و نگرشی که به جهان هستی وجود پر آشوب خود دارد، به دنبال خوشبختی است و به عبارتی دیگر یکی از مهم ترین مسائلی که همه ی انسان ها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است؛ به طوری که کارهای زندگی و برنامه هایشان را در جهت وصول به آن پی ریزی می کنند، مسئله ی رسیدن به سعادت و گریزانی از شقاوت است؛ امّا از آنجایی که انسان اختیار دارد، راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند؛ بنابراین بعد از اینکه راه برایش نمایان شد، گاهی حسن انتخاب به خرج می دهد و سبیل هدایت می پیماید و گاهی سوء انتخاب به خرج داده و سبیل ضلالت و گمراهی پیش می گیرد و این مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئله ای است که همه ی آنان که به خود آمده اند، از آن می ترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت، عمر می گذرانند از آن نیز به غفلت به سر می برند؛ بنابراین آن دسته که دارای بصیرت هستند، به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند می کنند و با تضرّع و اصرار از خدای خویش طلب دوری از شقاوت و وصول به سعادت می نمایند.
مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام)، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است. از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی و سستی نماییم. امام صادق (علیه السّلام) در این باره می فرمایند:

«یَا اَبا هارُون، اَنَا نأَمُرُ صَبیاننا بِتَسبیح فاطِمَةَ (علیهاالسّلام) کَما نَامُرُهُم بِالصَّلاةِ، فَالزَمَهُ، فَإِنَّهُ لَم یَلزِمُهُ عَبُدُ فَشَقِی؛(1)

ای ابا هارون! ما بچّه های خود را همان طور که به نماز امر می کنیم، به تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) نیز امر می کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن؛ زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است، بنده ای که بر آن مداومت نموده است.»
و نیز از این حدیث شریف استفاده می شود که شایسته است، والدین محترم، تسبیح حضرت زهرا (علیهاالسّلام) را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند. باشد که مشمولان حدیث گردند.

2- دوری شیطان و خشنودی خدا
شیطان همواره دشمن دیرینه ی انسان بوده و هست و هیچ گاه انسان از حیله ها و خواطر شیطانی او در امان نیست. شیطان بنابر آیات الهی، دشمن قسم خورده ی انسان است تا او را به هر طریق مممکن به گمراهی بکشاند. از این رو، آدمی همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است.
بعضی انسان ها در مقابل این تهاجم شیطانی و خواطر نفسانی همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد تعقیب شیطان و خواطرند و هیچ گاه خلاصی ندارند و ای بسا در آخر، خسته شده و نفس زنان تسلیم شوند و عدّه ای اندک در تلاشند که با مداومت بر ذکر و فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فراری دهند و او را از خود دور کنند که البتّه راهی است مشکل. کسانی که به این مقام برسند دارای نفس مطمئّنه خواهند شد که دیگر دگرگونی در آن راه ندارد.
وقتی انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند و به طاعات عمل نماید و در کارها، اذکار و عبادت های خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل می گردد؛ چون شیطان و وساوس او یکی از بزرگ ترین موانع کسب رضایت و خشنودی حق تعالی است. آری رضا و رضوان خداوند سبحان، مطلوب سالکان و منتهای آرزوی عارفان است.
یکی از راه هایی که می تواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضای الهی را فراهم آورد، مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) است.
امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند:

«مَن سَبَّحَ تَسبیحِ فَاطِمَةِ (علیهاالسّلام) ثُمَّ استَغفَرِ، غَفَرَ لَهُ، وَ هِیَ مِائَةِ بِاللِسان، وَ أَلفٍ فِی المیزان، وَ یَطَرَدُّ الشَّیطانُ، وَ یرضِیَ الرَّحمانَ؛ (2)

هر کس تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) را به جاآورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می گیرد و آن تسبیح به زبان صداست و در میزان (اعمال) هزار(ثواب) دارد و شیطان را دور کرده و خدای رحمان را خشنود و راضی می نماید.»
و به سند معتبر از امام صادق (علیه السّلام) منقول است که:
«چون آدمی در جای خواب خود می خوابد، فرشته ی بزرگواری و شیطان متمرّدی به سوی او می آیند. پس فرشته به او می گوید:
روز خود را به خیر ختم و شب را با خیر افتتاح کن و شیطان می گوید: روز خود را با گناه ختم و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیح حضرت زهرا (علیهاالسّلام) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را می راند و از او دور می کند و او را تا هنگام بیداری محافظت می کند. پس باز شیطان می آید و او را امر به گناه می کند و ملک، او را به خیر امر می کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت، آن فرشته شیطان را از او دور می کند و حق تعالی عبادت تمام شب را در نامه ی عملش می نویسد.»(3)

3-شفای کم شنوایی و درد جسمانی
تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) بنابر شواهد روایی و تاریخی در بعضی موارد، بر بیماری های جسمی نیز مؤثّر بوده و باعث درمان بیماری گوش شده است.
یکی از یاران امام صادق (علیه السّلام) نزد آن حضرت آمده و از کم شنوایی گوش خود نزد آن حضرت شکایت کرد. امام (علیه السّلام) به او فرمودند:

«عَلَیکَ بِتَسبیح فاطِمَةُ عَلَیها السَّلام؛(4)

چه چیز مانع و جلوگیرتو است و چرا غافلی از تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسّلام)؟» آن مرد پرسید: قربانت گردم، تسبیح فاطمه (علیهاالسّلام) چیست و چگونه است؟ حضرت فرمود: سی و چهارمرتبه «الله اکبر»، سی و سه مرتبه «الحمدلله» و سی و سه مرتبه «سبحان الله» که صد عدد می شود. آن مرد گوید:

«فما فعلت ذلک الا یسرا حتّی اذهب عنی ما کنت اجده».(5)

و من این کار را در اندک زمانی انجام دادم و کم شنوایی ام برطرف شد.»

4-برائت از دوزخ و نفاق
چنان که گفته شد، بنابر روایت امام صادق (علیه السّلام)، تسبیح حضرت زهرا (علیهاالسّلام) از جمله ی ذکر کثیری است که خداوند در «قرآن کریم» یاد فرموده:

«تَسبیح فاطمة الزهراء علیهاالسّلام من الذکر الکثیر الّذی قال الله عزّوجلّ: «وَاذکُرُوا اللهِ ذِکراً کَثیراً»(6)و(7)
و از طرفی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:

«مِن اَکثَرَ ذِکرَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ اَحَبَّهُ اللهُ وَ مِن ذَکَرَ اللهِ کثیراً کتَبَت لَهُ بَراءَتان: بَراءَةُ مِنَ النَّارِ وَ بَراءةُ مِنَ النِّفاقِ؛(8)

هر کس ذکر خدای عزّوجلّ را بسیار کند، خداوند او را دوست دارد و هر که ذکر خدا را بسیار کند، برای او دو برائت(منشور آزادی) نوشته شود؛ یکی برائت از آتش جهنّم و دیگری برائت از نفاق و دورویی.»
بنابراین تسبیح حضرت صدّیقه ی طاهره (علیهاالسّلام) اگر با شرایطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق می گردد.

5-غفران الهی
یکی دیگر از آثار تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسّلام)، غفران الهی است. غفران ربوبی، همه ی ذنوب و آثار سوء تیرگی های آنها را از میان می برد، حجاب ها را برطرف کرده و نقایص وجودی انسان را کنار می زند؛ امّا متأسّفانه کمتر کسی هست که بداند غفران یعنی چه و نیاز به چه معنایی دارد و چگونه می شود، غفران الهی، همه ی مشکل ها را حل و فاصله ها را از میان بردارد؟ در فرق بین عفوّ و غفران گفته شده که: عفوّ الهی، نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن لغزش ها، خطاها، نقیصه ها و عیب ها، محو آثار نامطلوب آنهاست و غفران الهی عبارت است از افاضات و رحمت هایی که به دنبال نادیده گرفتن لغزش ها، عبارت است از افاضات و رحمت هایی که به دنبال نادیده گرفتن لغزش ها، خطاها و نقیصه ها متوجّه انسان می گردد و او را تکمیل می کنند و نقایص و عیوب وجودی وی را برطرف می نماید. غفران بعد از عفو است. عفو نادیده گرفتن بدی هاست و غفران، برطرف کردن آنها از وجود سالک و تبدیل آنها به خوبی ها و کمالات است. عفو ربوبی، انسان را از سقوط و هلاکت نجات می دهد و غفران الهی، به سالک پر و بال عطا می کند و بالا می برد. بنابراین اگر عفو و گذشت ربوبی نباشد، رهروان طریق با شکست روبه رو شده و کنار زده می شوند و اگر غفران ربوبی نباشد، آنها از حرکت و پیشرفت بازمانده و متوقّف می گردند. امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند:

«من سبح تسبیح فاطمة الزهراء (علیهاالسّلام) قبل ان یثنی رجلیه من صلاة الفریضة، غفرالله له؛(9)

هر کس تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نماز واجب عوض کند، به جا آورد، خدای متعال او را مشمول مغفرت خود می گرداند.»
البتّه نباید چنین پنداشت که این تسبیح به لحاظ اینکه ظاهری بسیار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه می شود از چنین آثار و برکاتی برخوردار باشد؟! آری! این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است؛ امّا در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز انجام آن به ظاهر خیلی آسان است؛ ولی اگر خوب به جا آورده شود، مشکل ها را آسان می گرداند. ان شاء الله.

پی‌نوشت‌ها:

1. فروغ کافی، کتاب الصلاة، ص 343، ح13.
2. وسائل الشّیعه، ج4، ص 1023، ح3.
3. محمّد نصیری، شیطان دشمن دیرینه ی انسان، ص 136.
4. بحارالانوار، ج85، ص 334، ح 20.
5. همان، ح21.
6. سوره ی احزاب(33)، آیه ی 41.
7. الکافی، ج2، ص 500؛ منتخب میزان الحکمه، ص 214.
8. اصول کافی، ج2، ص 499، ح3.
9. فروع کافی، کتاب الصلاة، ص 342، ح6.

منبع مقاله: واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود عصر(عج)، (1391)، بدانید من فاطمه هستم، تهران: موعود عصر، چاپ اول.


این نظر توسط احمدرضا در تاریخ 1392/12/17 و 23:12 دقیقه ارسال شده است

معرفی 5 ذکر مجرب و آثارشان :

ذکر

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید. چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات و صالحات می باشند.

در حالی که اهل دنیا دائم به ذکر دنیا مشغول اند و در لذت های دنیوی غوطه می خورند،اهل ایمان تمام لذت شان از یاد خدا است و در اطاعت خدا غوطه ورند. ذکر از بهترین وسایل برقراری ارتباط با حضرت حق جلّ شأنه می باشد. یاد الهی از نزدیکترین مسیرهای قرب و نزدیکی به پروردگار این عالم است. اوقات اشتغال به ذکر خداوند متعال نیز از شیرین ترین حالتها و لذّتهای بندگان مؤمن است.

ذکر نیز مانند تمام امور مهم شرعی دارای تقسیمات، ضوابط و شرایط خاصی است که رعایت این امور برای بهره بردن صحیح لازم است.

معنای حقیقی ذکر و یاد خدا آن است که انسان در هر موقعیتی که هست در حال اطاعت و بندگی خداوند باشد و خدا را فراموش ننماید. تمام اعمال و آداب بندگی خداوند یاد خدا به معنای وسیع و حقیقی کلمه محسوب می شود و مهم هم این است که انسان در تمام زندگی خود اهل ایمان و بنده خدا باشد. ذکر زبانی هم در صورتی موثر است که به معنای وسیع کلمه انسان ذاکر خدا و بنده واقعی حق تعالی و مطیع او باشد.



آثار ذکر بر روح و روان

یكی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوك ، ذكر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

ذكرخدا، از یادبردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مكدّر می كند.ذكر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشكوهی دارد كه هریك از آنها در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تأثیر به سزایی دارد. این آثار عبارتنداز:

1- یاد خدا نسبت به بنده

اولین اثر یاد خدا این است كه خدای متعال نیز انسان را یاد می كند. «مرا یادكنید تا شمارا یادكنم ».

2- روشنی دل

خداوند؛ ذكرخویش راموجب نورانی شدن و بیداری دل ها می داند. مردن دل وافسردگی ازهولناك ترین سیه روزی هاست.

یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد.

3- آرامش قلب

به تعبیر قرآن طمأنینه و سكون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست. «كسانی كه ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

4- خشیت و ترس از خدا

از جمله آثار یاد خدا برای مومنان، خداترسی و خشیت می باشد. قرآن در این زمینه می فرماید: «تنها مومنان هستند كه هرگاه یاد خدا به میان آید، دل هایشان ترسان شود».

یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد

5- بصیرت یافتن و شناخت شیطان

یكی از عوامل اصلی سقوط انسان و سیه روزی او، افتادن به دام های ناپیدای شیطان است و ذكر حق به انسان بصیرتی می دهد كه وسوسه های پنهان و دام های ناپیدای شیطان را به سهولت بشناسد و در دام او نیفتد.

6- بخشش گناهان

از آثار و ثمرات اخروی یاد خداوند ، مغفرت الهی می باشد كه شامل حال یادكنندگان خدا می گردد و اضافه برآن ، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده است.

7- حكمت و علم

یكی دیگر از ثمرات ذكر ، پختگی عقل و كمال و حكمت است. ذكر باعث فروزان شدن قوه ادراك انسان و جوشش فكر و
دعا

اندیشه می شود. جان فرد شایستگی این را پیدا می كند كه منعكس كننده حقایق غیبی در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند.

در روایات و احادیث ما به جایگاه مهم ذکر و برخی اذکار شریف و آثار مهم آنها تصریح شده است که به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابشان فرمودند: آیا می خواهید شما را به بهترین و پاکیزه ترین کارهایتان نزد پروردگارتان، و رفعت دهنده ترین اعمال در درجات معنویات، و آنچه برای شما بهتر از درهم و دینار است، و آنچه بهتر از روبرو شدن با دشمنان و مقابله با آنهاست، راهنمایی کنم؟ همگی گفتند: آری ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، ایشان فرمودند: آن ذکر کثیر خداوند متعال است. 1



1-ذکر تسبیحات اربعه:

1ـ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پنج چیز است که چقدر در میزان سنگین اند؛ گفتن سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و اللّه اکبر و فرزند شایسته ای است که از مسلمانی بمیرد و او در مرگ آن فرزند دامن صبر از دست ندهد و به حساب خداوند منظور بدارد. 2

2ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید. چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات الصالحات می باشند.3



2- تسبیح (سبحان الله)

1ـ شخصی از امام علی علیه السّلام درباره تفسیر «سبحان الله» پرسید. امام فرمودند: این ذکر تعظیم و منزه دانستن خداوند است از آنچه مشرکین می گویند. و اگر بنده ای آن را بگوید؛ تمام ملائکه بر او صلوات می فرستند.

2ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: ابلیس گفت: پنج کار است که در آنها من هیچ حیله ای ندارم و سایر مردم در قبضه من هستند:...و کسی که زیاد در روز و شب تسبیح سبحان الله می گوید و ...4

3ـ امیرالمؤمنین علیه السّلام: هرکس روزی سی مرتبه تسبیح (سبحان الله) بگوید: خداوند هفتاد نوع بلا که کمترین آنها فقر است را از وی دفع می نماید.5



3- تهلیل(لا اله الاّ الله)

1ـ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خداوند فرمود: (لا اله الاّ الله) قلعه من است و هرکس در آن داخل شود، از عذاب من در امان است.6

2- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کلمه (لا اله الاّ الله)بهاء و قیمت بهشت است.7

3 ـ امام صادق علیه السلام فرمودند: ذکر (لا اله الله و الله اکبر) را زیاد بگوئید، چون در نزد پروردگار چیزی از این دو ذکر محبوبتر نیست.8

امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید. چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات و صالحات می باشند

تحمید(الحمد الله)

1 ـ از ائمه سفارش به زیاد گفتن (الحمد الله) در همه حالات اعم از نعمت یا مصیبت شده است.9

2ـ امام باقر و صادق علیهماالسّلام فرمودند: هر کس(الحمد الله کما هو اهله) بگوید، نویسندگان آسمانها مشغول می گردند.10
دعا

ذکر(لا حول و لا قوّة الاّ بالله العلی العظیم)

در فضیلت این ذکر آمده است که آن از گنجهای بهشت است. و شفای از نود و نه بیماری و درد است که کمترین آنها همّ و گرفتاری است.

امام صادق علیه السّلام فرمودند: اگر غمها پیوسته به تو روی آورد، پس بگو (لا حول و لا قوّة الاّ بالله). و نیز روایت شده است فرزند یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به اسارت دشمن در آمد. وی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و از این غم شکایت نمود. رسول خدا صلی الله علیه و آله به او امر کردند که زیاد و در همه حال ذکر (لا حول و لا قوّة الاّ بالله) بگوید او نیز اطاعت کرد و پس از مدّتی پسرش به همراه صد شتر در هنگامی که مشرکان از وی غافل شده بودند، بازگشت.11



استغفار :

یکی دیگر از ذکرهای بسیار مهم استغفار است که مشهورترین صیغه آن (استغفر الله ربی و اتوب الیه) که از آثار آن بخشش گناهان، گشایش در رزق و حتّی سبب بچه دار شدن است.12

یکی دیگر از اذکار مهّم دعاء مکروب یا ذکر یونسیّه است و آن ذکر (لا اله الاّ انت سبحانک انّی کنت من الظالمین) است.

که برای این ذکر آثار فراوانی ذکر شده است که ما در مبحثی جداگانه به طور مفصل به آن پرداخته ایم . که قابل مراجعه برای شما عزیزان هست.

نکته قابل توجه این که آنچه در بحث ذکر مهّم و در درجه بالاتری از نظر کیفیت است ذکر قلبی است نه ذکر لسانی بدون توجّه. و دیگر آن که این ذکر گفتن لطمه ای به سیر طبیعی زندگی ما نزند و ما تنها برای قرب الهی و زنده نگه داشتن یاد خدا در تمام ساعات و حالات عمر خویش به آن بپردازیم نه کسب قدرتها و ارضای هواهای نفسانی که امری ناپسند و مذموم است.

فرآوری : محمدی

بخش دین تبیان

پی نوشت ها :

1 ـ سفینأ البحار ج 3/ص 200.

2 ـ خصال،شیخ صدوق،ص 295.

3 ـ ثواب الاعمال ،شیخ صدوق،ص 9.

4 ـ خصال،شیخ صدوق،باب خصلتهای پنجگانه.

5 ـ سفینة البحار،ج 3 ،ص 202.

6 ـ همان.

7 ـ ثواب الاعمال،شیخ صدوق،ص 3.

8 ـ همان،ص 5.

9 ـ سفینة البحار،ج 3،ص 205ـ 207.

10 ـ همان.

11 ـ سفینة البحار،ج 3 ،ص 207.

12 ـ مفاتیح الجنان و باقیات الصالحات.

منبع : وبلاگ آموزه ،سایت اسک قرآن ، پایگاه اینترنتی آیت الله مصباح یزدی .



کد امنیتی رفرش

اطلاعات
آمار کاربران

افراد آنلاین : 5

اعضای آنلاین : 0

تعداد اعضا : 0


عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمـار بـازدیـد سـایـت


  • بـازدیـد امـروز : 1,566 نـفـر

  • بـاردیـد دیـروز : 451 نـفـر

  • بـازدیـد هـفـتـه : 4,553 نـفـر

  • بـازدیـد مـاه : 13,390 نـفـر

  • بـازدیـد سـال : 104,144 نفر

  • بازدید کلی : 1,323,592 نفر

  • کـل مـطـالـب سـایـت : 386

  • کـل نـظـرات : 253

  • تـاریـخ : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

  • آی پی شما : 18.222.4.44

  • مرورگر شما : Safari 5.1

  • سیستم عامل :


  • لینک دوستان
    ارسال لینک

    امکانات
    تماس با مدیر

    ساخت کد آهنگ آنلاین | دانلود آهنگ

    لیست صفحات

    آرشیو مطالب

    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

    صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
    شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد

    Design: Themes.rozblog.com

    تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای شهدای شهرستان گتوند ترکالکی و حومه امتداد محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

    Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com